Politisk splittring om hastighetens betydelse

Vägens beskaffenhet är viktigare än hastigheten. Det menar miljöpartiet som inte ser frågan om en utbyggd E 22 som sin högst prioriterade. Moderaterna, däremot, vill gasa och anser att en fyrfilig motorväg med 110-gräns hela vägen måste vara målet.

Harald  Hjalmarsson

Harald Hjalmarsson

Foto: Anders Steiner

Västervik2008-06-10 00:07
Miljöpartiets Akko Karlsson, som sitter i regionstyrelsen, berättar att miljöpartiet i diskussionerna om länets infrastruktur hela tiden markerat att järnvägssatsningar är viktigare än asfaltsatsningar. Men även detta parti anser att ombyggnader av E 22 behövs.- Vi vill ha en trafiksäkrare väg och framför allt en mötesfri väg. För oss är miljön och säkerheten och vägarnas status det viktigaste, sedan är det inget självändamål att få upp hastigheterna, säger hon.Hon hänvisar till utredningar som visar att vid höjda hastigheter så ökar både koldioxidutsläppen och dödsolyckorna. Samtidigt visar Vägverkets beräkningar att en utbyggnad av vägen - vilket naturligt innebär högre hastigheter - minskar koldioxidutsläppen.- Det är ju flaskhalsarna som måste bort. Där tvingas tung trafik gasa och bromsa om vartannat. Så visst är vi för en utbyggnad, om man med det menar att få bort flaskhalsarna, säger Akko Karlsson.Däremot vänder sig miljöpartiet kraftigt emot tanken på en fyrfilig motorväg längs hela E 22. Med en sådan skulle inte trafiken bli säkrare. Snarare skulle antalet farliga omkörningar öka ännu mer, menar Akko Karlsson som i stället förespråkar en 2+1-väg med vajerräcken hela sträckan.En viktig del för miljöpartiet är att använda pengarna som satsas på E 22 även till att bygga så kallade logistikplatser, eller pendlarparkeringar, för att utnyttja vinsterna med samåkning.Även Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson (m) betonar vikten av att få bort flaskhalsarna på E 22. Men han ser ingen konflikt mellan en utbyggd järnväg och en utbyggd E 22. Båda är viktiga pusselbitar för regionförstoring och samarbete med andra områden, menar han.- Men E 22 är trots allt en pulsåder som känns väldigt angelägen att satsa på, säger han.Visionen är enligt Harald Hjalmarsson en fyrfilig motorväg hela sträckan mellan Norrköping och Trelleborg. Och hastigheten bör inte begränsas till 100 kilometer i timmen.- Det blir ett slag i luften, effekterna blir marginella om hastigheten höjs från 90 till 100. Målet måste vara 110 kilometer i timmen, säger han.Till skillnad från Akko Karlsson tror han inte att en fyrfilig väg blir trafikfarligare än en 2+1-väg.- På en 2+1-väg görs ändå omkörningarna där det är tvåfiligt och framkomligheten på de enfiliga sträckorna begränsas av de långsammaste fordonen, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om