Trafiksäkerheten på Hamngatan i Västervik har åter varit uppe till politisk behandling. Denna gång i kommunstyrelsen. Det är långt ifrån första gången som politikerna haft den här frågan på bordet.
– Hamngatan har diskuterats i 50 år, säger Conny Tyrberg (C).
Vid tidigare tillfällen har det ofta varit den bristande säkerheten för cyklister som stått i fokus. Den här gången var det fotgängarna.
Bakgrunden är ett e-förslag från en privatperson, som ville att gatan skulle smalas av, till förmån för en breddad trottoar på sidan närmast sjön, på sträckan mellan Vikgatan och Fabriksgatan. Enligt förslaget borde det räcka med en vägbana som är fem och en halv meter bred, då det är max 30 kilometer i timmen som gäller och ingen kollektivtrafik. I så fall skulle man kunna få en gångbana som är två och en halv meter bred.
De tjänstemän som tittat på förslaget konstaterar dock att det finns regler om hur breda gator av den här typen måste vara, med 30-begränsning, och trafik åt båda hållen, bland annat med lastbilar. En sådan gata måste vara minst sex meter bred, vilket gör att politikerna nu säger nej till förslaget.
En annan aspekt med förslaget är att en smalare gata skulle göra det ännu farligare för cyklister att färdas där, då den lilla "vingelmån" som finns i dag, i så fall skulle försvinna helt.
Hamngatan var enkelriktad på försök under vintern/våren 2017. Samma höst bestämde kommunstyrelsen att den ska bli permanent enkelriktad när södra infarten har byggts.