Politikerna eller du?

Vilka kunskaper och förmågor krävs för att stå rustad inför att gå ut på arbetsmarknaden på 2010- eller 2020-talet?

Västervik2009-04-29 00:07
Och - framförallt - vem ska bestämma vad som ska vara gångbart för dig?I Berlin genomfördels i söndags en folkomröstning som gällde huruvida delstaten Berlins skolelever i framtiden ska ha religionsämnet på schemat. Religionsämnets vara som kärnämne har varit kontroversiell även här i Sverige och frågeställningen är intressant ur flera perspektiv. Att denna folkomröstning hölls i Europas kulturhuvudstad gav extra krydda i frågan. Endast 29 procent av berlinarna vandrade till vallokalerna. I dag är etik ett kärnämne i Berlinskolorna, anhängarna till religionsundervisning ville ge elever möjlighet att istället för etik välja ett slags indelad religionsundervisning beroende på vilken trosinriktning de har.Resultatet blev att nejsidan segrade med bara ett fåtal tusen röster. Berlin fortsätter vara den enda delstaten i Tyskland utan religionsundervisning. Under det tidiga 90-talet fördes här i Sverige diskussionen om den då "nya" gymnasieskolans utformning. Religion som kärnämne, men inte historia - så blev det. Det talades om historielöshet och vikten av att människor är trygga i sin historia, hur var då tanken bakom valet av religion? Samtidigt lever vi i en tid då sökandet efter tro och problematiserandet kring vår existens fått en renässans - då var väl inte valet helt fel, eller?Att kunna göra etiska och moraliska överväganden, problematisera kring livet och allas vår existens är universella frågor som inte sträcker sig fram till nästa läroplan eller som tar slut när en viss yrkeskår dör ut. Att ha förståelse för vår egen kultur och de grunder vårt samhälle, sedan hundratals år tillbaka vilar på, är ytterst centralt för alla medborgare. Allt detta är med all säkerhet viktigt att ha med sig i ryggsäcken även i framtiden. Precis som så mycket annat.Den allt överhängande frågan, när ämnen i gymnasieskolan diskuteras, måste ändå vara - vem är det som ska bestämma inriktningen?Det bästa vore om eleven själv fick skräddarsy sin utbildning. Bra studievägledning och tydliga anvisningar från universiteten och andra utbildningsanordnare, om vilka ämneskrav de har för antagning, skulle vara det bästa för svenska elever. I grundskolan ska grunderna läggas. Gymnasiet är en frivillig påbyggnad. Genom att öka valfriheten på gymnasieskolan uppgraderas också statusen på högstadiets kärnämnen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!