Detta föranledde att frågan lyftes under det senaste mötet med Trafikverket.
Några besparingar kopplade till halkbekämpningen har dock inte genomförts från Trafikverkets sida.
– Jag fick ett långt och uttömmande svar rörande detta. Men den faktiska upplevelsen är alltså ändå en skillnad till det sämre, säger hon.
Nu är förstås nyckfullt vinterväglag och halkbekämpning en sak – ett eget ämne.
Men faktum är att vägen upplevs osäker oavsett årstid.
Under valrörelsen i höstas konstaterade Helmersson i en intervju att hon möts av önskemål om upprustade vägar vilken del av länet hon än besöker. Men att 35:an på ett sätt kommit att sticka ut:
– På andra håll hör jag inte på samma sätt att vägarna är farliga, och att det finns de som faktiskt drar sig för att köra på 35:an. Vi får höra att 35:an är farlig även från regionens ambulansförare.
Under valrörelsen var ett utspel från Centerpartiet att man ville att Västerviks kommun skulle låna ut 30–60 miljoner kronor för att en arbetsplan för en ombyggnad av vägen tas fram – som ett sätt att påskynda processen.
Så här några månader senare säger hon:
– Jag står fast vid att en ombyggnad av vägen är en prioriterad fråga. Men det att ta tid innan en sådan kan komma igång. Planeringstiderna är långa.
Ingen tröst att höra för dem som nu är hänvisade till vägen och känner oro inför att köra på den.
– Jag vill betona att vi fortsätter med underhållssatsningar för att göra den säkrare i väntan på en ombyggnation.