Undersökningen gäller vad ledamöterna i kommunstyrelsen samt miljö- och byggnadsnämnden kör för bilar till vardags.
Vi valde att undersöka ledamöterna i kommunstyrelsen, som kanske är den mest inflytelserika instansen i kommunen, samt miljö- och byggnadsnämnden, för att det är de som har hand om större delen av miljöfrågorna i Västerviks kommun.
Gröna bilister är en förening som försöker påverka bilindustrin i en grön riktning. Mattias Goldmann, kommungranskare på gröna bilister är inte särskilt nöjd med politikernas bilval.
- Åtskilliga av politikerna har ganska nyligen köpt ny bil, men trots det valt att inte köpa miljöbil. I vissa fall är det ett väldigt aktivt val, eftersom precis samma bil också finns i miljöbilsutförande, med etanolmotor eller en supersnål diesel. Det gör mig oerhört besviken, säger han.
Mattias tycker dock att det även finns goda föredömen bland politikerna. Bland annat Leif Svensson (v) i miljö- och byggnadsnämnden som kör hybridbilen Toyota Prius.
- När jag skulle köpa bil senast så valde jag helt enkelt en miljöbil. Att köra omkring i en stor, tung stadsjeep finns inte i min värld. Det var ett hemskt naturligt val, säger Leif Svensson.
När det gäller miljöbilsdebatten i stort så tycker han att den är lite snedvriden.
- Man ifrågasätter bara bränslet, aldrig själva bilen. Det är som att bilindustrin är helig och aldrig får ifrågasättas. Bilen har blivit som en extra kroppsdel för många i dagens samhälle, vilket är synd, säger Leif Svensson.
En annan av de politiker som faktiskt kör miljövänligt är miljö- och byggnadsnämndens ordförande Ingvar Ahlström (m) i sin Saab 9-5 Vector kombi, vilken kan köras på etanol.
- När jag valde bil sist var första valet prestanda och säkerhet, men att det skulle vara en miljöbil var ett självklart val för mig, säger Ingvar Ahlström.
En som däremot får mothugg av Mattias Goldmann på gröna bilister är kommunstyrelsens ordförande Harald Hjalmarsson (m). Han kör bland annat en Mercedes-Benz E-320 CDI som beskrivs som en stor och tung dieselbil av gröna bilister. På en betygskala mellan ett och fem, sett ur miljösynpunkt med ett som lägst och fem som högst, får den en tvåa av Mattias Goldmann.
- När jag valde den bilen så tittade jag främst på kvalitet, säkerhet, komfort och att det är en bra dragbil att dra tunga transporter med. Jag kör väldigt mycket bil, säger Harald Hjalmarsson
Han tycker också att miljöbilsdebatten svänger väldigt fort. Det som är miljöbil ena dagen är inte det nästa dag.
- Jag tror att man som konsument köper efter den kunskap och förutsättningar man har vid köptillfället. Själv bor jag på landsbygden och där finns det tyvärr ett begränsat utbud av alternativa bränslen, säger han.
- Nu är jag med och driver på för att få ett tankställe med biogas i Västervik men det är tveksamt om jag själv kommer kunna dra nytta av det eftersom jag bor fyra mil utanför stan. Så utbudet av bränslen är också något man måste lägga i vågskålen när man väljer bil.
Politikernas bilar
Kommunstyrelsen:
Harald Hjalmarsson, MERCEDES-BENZ E 320 CDI - 150 kw, betyg 2, kommentar: Stor tung dieselbil, välj hellre miljöbilsklassade motsvarigheter från Saab eller Volvo. VW GOLF CADDY 9K9BD2 - 55 kw, betyg 4, kommentar: En av de snålaste skåpbilarna
Axel Nilsson, TOYOTA AVENSIS - 95 kw, miljöklass 2005, betyg 3.
Eva Ahlström, PEUGEOT 307 CC 2,0 TIPTR - 103 kw, miljöklass 2005, betyg 3.
Peter Johansson, (annan familjemedlem) 1997 VOLVO 9 + 940, betyg 2.
Mats Hugosson, VOLVO S + V70 - 103 kw, miljöklass 1, betg 2.
Olof Nimhed, VOLVO S + V70 - 120 kw, miljöklass 2000, betyg 2. 1995 OPEL FRONTERA - 92 kw, betyg 2, kommentar: Bränsletörstig stadsjeep.
Sverker Thorén, AUDI A4 AVANT 2,0 FSI - 110 kw, miljöklass 2005, betyg 3.
Lars-Inge Karlsson, AUDI A6 2,4 - 121 kw, betyg 2.
Anna Bodjo, Äger ingen bil.
Tomas Kronståhl, SAAB 9-5 LINEARSPORT SP- - 136 kw, miljöklass 2005, betyg 2.
Ingegerd Karlsson, NISSAN ALMERA TINO - 84 kw, miljöklass 1, betyg 4.
Veikko Kärki, SAAB 9-5 SE 2.3T LAUNCH - 125 kw, betyg 2.
Gunnar Jansson, 1993 FORD ESCORT 1.8I GL HERR - 77 kw, betyg 3.
Dan Nilsson, 1975 DAF 6645, AVST KFÖRB - 42 kw, betyg 1, kommentar: Nästan helt utan avgasrening, starkt hälsofarlig. Men avställd med körförbud antyder att den inte används utan mest bevaras som historisk relik.
Mariann Gustafsson, (annan familjemedlem) CITROEN C3 1,4I SX, betyg 4. CITROEN C5 2,0 SX, betyg 3.
Miljö- och byggnadsnämnden:
Ingvar Ahlström, (2006 SAAB 9-5 VECTOR KOMBI, motor 2,0t BioPower (180hk), miljöklass 2005, vilken kan köras på etanol.) Betyg: 5
Arne Båthman, AUDI A4 AVANT 1,8 - 92 kw, betyg 3. FORD BNP MONDEO – 96 kw, betyg 3.
Per Andersson, 1996 VOLVO 855-722 TDI 2,5-PK - 103 kw, betyg 2
Thomas Svensson, VOLVO M + V50 - 100 kw, miljöklass 2005, betyg 2, kommentar: Exakt samma bil finns också som etanoldriven miljöbil - tråkigt att man valt bort den möjligheten!
Barbro Friberg, VW POLO 1,4/75 - 55 kw, miljöklass 2005, betyg 4, kommentar: Liten, bränslesnål, nästan miljöbilsklassad - men Polon finns i än snålare miljöbilsversion
Björn Holgersson, SAAB 9-3 LINEAR SPORTCOM - 110 kw, miljöklass 2005, Betyg: 2
Roger Ohlin, 1996 AUDI A6 AVANT 2,5 TDI - 85 kw, betyg 2.
Waldemar Koch, (annan familjemedlem) VW GOLF 1,6 FS1, betyg 3.
Ulla-Britta Kindh (Uppgift saknas)
Leif Johansson, OPEL VECTRA ENJOY - 110 kw, miljöklass 2005, betyg 3.
Leif Svensson, 1998 MAZDA GF 626 - 85 kw, betyg 3. TOYOTA PRIUS – 53 kw, miljöklass 1H M1, betyg 5, kommentar: Supersnål miljöbilsklassad hybrid.