Plivit Trade utökar sortimentet

Västerviksföretaget Plivit Trade har just slutit ett treårigt avtal med Sloveniens största livsmedelsproducent, Droga Kolinska.

Foto:

Västervik2007-10-25 01:08
Plivit Trade är ett grossistföretag som har specialiserat sig på att importera livsmedel från länder i sydeuropa, som till exempel Serbien och Bosnien.I och med avtalet tar Plivit Trade även över Droga Kolinskas dotterbolag i Sverige, som hittills har skött distributionen av företagets varor. Dotterbolaget ligger i Göteborg och deras lager kommer nu att flyttas till Västervik.- Vi är glada över det här samarbetet och med hjälp av Plivit Trades distributionskanaler hoppas vi kunna nå ut längre, säger Tone Jeglic, försäljningsansvarig för Droga Kolinskas europamarknad.Droga Kolinska är kända för sina märken och ett av de mest sålda är Argeta, en kycklingpastej. Företaget omsätter 365 miljoner euro om året och deras produkter säljs över hela Europa.För Plivit Trades del innebär det här avtalet att de tar över hela Droga Kolinskas distribution i Skandinavien. De nyanställer fyra personer och räknar med att omsättningen för företaget kommer att öka med ungefär 30 miljoner om året.- Det här var det bästa alternativet för oss och vi har liknande samarbetsavtal med företag i andra delar av Europa, säger Tone Jeglic.Även Plivit Trades vd, Zlatan Golalic är nöjd med avtalet.- Det här är något vi har jobbat för i flera år. Det har blivit många resor, många brev fram och tillbaka och väldigt mycket jobb, säger han.Nu är Plivit Trade även på gång med att bygga ut sitt lager med 1500 kvadratmeter. De börjar i november-december och det beräknas stå färdigt i mars 2008. Det här är bland annat för att få plats med de nya produkterna.- Vi räknar med att ungefär 600 ton varor från Droga Kolinska kommer att passera vårt lager, säger Zlatan Golalic.- Det här är värt mycket för båda företagen. Med våra kanaler kommer Droga Kolinska kunna få ut mer produkter i Sverige, säger Bosse Johansson, säljare på Plivit Trade.Och han tycker det finns ett stort intresse för produkterna, inte bara hos invandrade svenskar utan även hos de som är födda i Sverige.Som exempel tar han kryddan Vegeta. Den finns i två slags förpackningar, en enkilospåse och en mindre kryddburk.- I början sålde vi nästan inget av de små kryddburkarna och massor av de stora förpackningarna. De stora påsarna säljs främst till svenskar med invandrarbakgrund, men med de små har gått från en pall varannan månad till två pall i veckan. Och det är infödda svenskar som köper dem, säger han.- Det går framåt allteftersom de svenska konsumenterna upptäcker att vi finns, säger Zlatan Golalic.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om