Det tycks vara hållningen i flera matbutiker i Västervik, åtminstone i Coops butiker, liksom på Hemköp och på Lidl.
På fredagen besökte vi tre försäljningsställen inom nyss nämnda butikskedjor för att kolla läget, dels med tanke på den ökande smittspridningen i samhället, dels apropå en nyligen publicerad insändare på ämnet som väckte gensvar hos läsarna. Insändarskribenten undrade varför så få butiksanställda var försedda med skyddsutrustning?
Monica Schmoranz är butikschef på Coop i Allén och hon förklarar att man har centrala direktiv som gäller alla Coop-butiker i landet.
– Direktiven uppdateras varje vecka. Det senaste handlar om att man i serveringen bara får sitta en person vid varje bord vilket vi tydligt informerar om. Likaså uppmanar vi våra kunder att handla ensamma, berättar hon.
Just när vi besöker butiken är det ingen av de anställda som bär munskydd eller visir.
– Men det beror lite grand på tidpunkt och situation. När det är mer folk i lokalerna kan det hända att man tar på sig skyddet. Men det finns ingen regel som säger att man måste ha det, säger Monica Schmoranz.
Inte heller i Lidls butik på Kolonivägen bär någon av de anställda som rör sig i butikslokalen visir eller munskydd just när vi tittar in, vilket är strax efter lunch på fredagen.
– Vi erbjuder visir och tre olika sorters munskydd till alla våra medarbetare i butikerna. Samtidigt är det en rekommendation och vi kan inte kräva av anställda eller kunder att följa rekommendationerna. I de regioner med förstärkta rekommendationer står Lidl bakom att de följs i möjligaste mån, säger Daniel Gherman, försäljningschef.
Ungefär likadant ser det ut på Hemköp.
– Vi tillhandahåller munskydd, visir och handskar till personalen. Men de bestämmer själva om de vill använda den, säger Åsa Karlsson som är ny butikschef i Västerviksbutiken.
– Framför allt uppmanar och påminner vi de anställda om att tänka på avståndet, att hålla avstånd till kollegor och kunder.
Hur ser det ut bland kunderna då?
– Jag tycker faktiskt att munskyddsanvändandet hos kunderna ökat sedan i höstas. Framför allt när det gäller de yngre åldersgrupperna, säger Åsa Karlsson.
Monica Schmoranz på Coop gör en liknande reflektion:
– Det är inte jättemånga som bär skydd men min upplevelse är att munskyddsanvändandet bland kunderna har ökat de senaste månaderna, säger hon.