Felaktig P-bot: Det äldre paret får betala ändå

Ingen vill hjälpa Per-Åke Fahlén med hans felaktiga p-bot. Efter många samtal med Västerviks kommun, Epark och Securitas måste han nu ta upp ärendet med Polisen. "De bara skyller på varandra", säger han.

Per-Åke Fahlén ville bara hjälpa det gamla paret att betala sin parkering men hamnade mitt i en tvist mellan Epark, kommunen och Securitas.

Per-Åke Fahlén ville bara hjälpa det gamla paret att betala sin parkering men hamnade mitt i en tvist mellan Epark, kommunen och Securitas.

Foto: Per-Åke Fahlén

Västervik2024-08-01 05:00

Per-Åke Fahlén sitter ombord på en av skärgårdsbåtarna på Skeppsbron. I skärgårdsterminalen får han syn på ett äldre par som springer ombord på båten eftersom att de var på väg att missa den. I all hast har de glömt att betala parkering för sin bil och börjar oroa sig för att de ska få en böter.

undefined
Skeppsbrokajen parkering.
undefined
När Per-Åke satt på skärgårdsbåten såg han det gamla paret springa ombord.

Då rycker Per-Åke Fahlén in och hjälper paret att betala parkeringen med appen Epark. 100 kr för ett dygns parkering. Efter skärgårdsturen promenerar Per-Åke tillsammans med paret till bilen och ser den gula p-boten lysa på fönsterrutan. 

Eftersom parkeringen var betald var boten felaktig och Per-Åke ville inte att paret skulle behöva betala. De hade trots allt gjort rätt för sig.

– På lappen stod det att vi skulle ringa till Västerviks Kommun som svarade att det är Epark som ansvarar för sådana ärenden. När jag ringer till Epark så säger de att parkeringen är betald och att jag borde prata med kommunen, förklarar Per-Åke.

Han ringer till kommunen igen som nu hänvisar till Securitas, företaget som utfärdat parkeringsboten. I samtalet med Securitas får Per-Åke höra att han borde prata med kommunen istället.

– Det här är en soppa, jag får väl ringa polisen, säger han uppgivet.

undefined
Parkeringsboten landade på 500 kronor.

Per-Åke har fortfarande kontakt med det 84 år gamla paret och tycker att det är synd att de ska behöva betala boten när de inte gjort något fel. Situationen känns hopplös men nu ska han hjälpa dem att överklaga.

– Jag tänkte ringa polisen och Transportstyrelsen imorgon och då får vi se vad som händer. Jag har pratat med flera andra som överklagat tidigare och de har fått nej. Jag gissar att de har hur mycket som helst att göra uppe i Stockholm på Transportstyrelsen, säger Per-Åke.

Varför de fick en bot vet inte Per-Åke. Han gissar att Securitas missade att parkeringen var betald. Han tror inte att han kommer att lyckas överklaga men ärendet har blivit till en principfråga för honom. Eftersom Epark har bevis på att boten är felaktig tycker han att det är de som borde ta huvudansvaret.

Susanne Svensson på samhällsbyggnadskontoret i Västerviks kommun förklarar att en felaktig p-bot ska överklagas till polisen. 

– Vi på kommunen kan inte göra något åt felaktiga p-böter, säger hon.

Kevin Andersson på Epark instämmer att kunden bör kontakta Polisen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!