Pendlaren om höjda busspriserna: "Vansinnigt dyrt"

På ett drygt decennium har priserna för att busspendla mellan Västervik och Vimmerby ökat med 74 procent. Isabel Sjöholm, som pendlar till Vimmerby tre dagar i veckan, menar att hon tjänar på att ta bilen i stället.

Västerviksbon Isabel Sjöholm pendlar till sin arbetsplats på Roxx i Vimmerby tre dagar i veckan. Hon väljer bilen, det blir billigast så.

Västerviksbon Isabel Sjöholm pendlar till sin arbetsplats på Roxx i Vimmerby tre dagar i veckan. Hon väljer bilen, det blir billigast så.

Foto: Privat

Västervik2024-04-22 16:00

Att åka tur och retur med en bränslesnål bil till Vimmerby kostar runt hundralappen (enbart bränsle inräknat). Att åka buss kostar 186 kronor tur och retur. Köper du däremot ett månadskort blir det billigare att ta bussen, om du åker till och från jobbet varje arbetsdag under månaden.

Men skillnaden är inte jättestor – 1 892 kronor är kostnaden för ett månadskort för en vuxen, jämfört med runt 2 050 kronor för att resa med den bränslesnåla bilen. Då är dock enbart bränslekostnad för bilen inräknad, inte slitage och andra kostnader. Se faktarutan för en djupare analys av det.

Isabel Sjöholm bor i Västervik men jobbar på Roxx i Vimmerby. Hon är på plats tre dagar i veckan och pendlar då med bil, delvis på grund av att det inte fungerar tidsmässigt med hämtningarna på förskolan om hon skulle ta bussen. 

Men det är också en prisfråga.

– Jag tycker att det är vansinnigt dyrt att ta bussen. Det är inte ekonomiskt fördelaktigt om man som jag åker tre dagar i veckan. 

Isabel tycker annars att de kollektiva förbindelserna är bra, med många avgångar mellan Västervik och Vimmerby. Dessutom kan det vara skönt att ta bussen och slippa köra. Men prisskillnaden gör att bussen inte är ett alternativ även om det skulle fungera med förskoletiderna.

– Vi har dessutom elbil, som jag har möjlighet att ladda på jobbet. 

Priserna för månadskortet om man åker Vimmerby-Västervik har ökat rejält de senaste 13 åren. När VT skrev om kostnaderna för pendling 2011 kostade samma kort 1 085 kronor. 

En ökning med över 74 procent. 

Delvis kan den förklaras med inflationen. Men sedan 2011 har den allmänna inflationen bara påverkat priserna i Sverige med cirka 33 procent, enligt SCB. 

undefined
Det är bra förbindelser mellan Västervik och Vimmerby, tycker Isabel. Men det är för dyrt.

Faton Pasho, kommunikatör på KLT, bekräftar den stora prisuppgången. 

– Anledningen är att priserna har justerats i samma takt som kostnaderna för trafiken ökat. Trafikkostnaderna har, under de åren du nämner, årligen ökat med 2,5 till 3 procent förutom de senaste åren då drivmedelskostnaderna har skjutit i höjden rejält, samtidigt som undantaget för biogasskatten har slopats, skriver han i ett mejlsvar. 

De senaste årens stora kostnadsökningar ledde till att regionfullmäktige i Kalmar län beslutade om en prisökning på cirka sex procent för 2024 års biljettpris. 

– Den största kostnadsdelen för kollektivtrafiken finansieras dock fortsatt genom skattemedel.

Så räknade vi

För att uppskatta bränslekostnaden för att resa med bil mellan Västervik och Vimmerby har vi använt tjänsten "Vad kostar bilresan?" och lagt in att bilen drar 0,46 liter bensin per mil. Bränslepriset är hämtat från Tanka.se. 

Har man lägre eller högre bensinförbrukning, eller kör på ett annat drivmedel, blir förstås siffran en helt annat. Med bil tillkommer förstås även andra kostnader, så som slitage, avskrivning och försäkring. Dessa är inte inräknade i den siffran. Vi har räknat på att det är en person i bilen som kör tur och retur. 

Bilens totalkostnad

För att få ett hum om den totala kostnaden för en bilresa, inklusive sådant som skatt, försäkring, värdeminskning och service, kan man använda M Sveriges bilkostnadskalkyl, på https://msverige.se/allt-om-bilen/vad-kostar-det-att-ha-bil/bilkostnadskalkyl/ 

Som ett exempel la vi in uppgifter för en Toyota Corolla från 2020 som drar 0,51 liter per mil och kostade 235 000 i inköp. När även lagt in andra kostnader/uppgifter (som skatt, försäkring, finansiering av billån och antal år vi tänker oss att bilägaren kommer ha bilen) räknar tjänsten ut att totalkostnaden per mil landar på 30,79 kronor per mil. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!