Påverkade orsakar olyckor
Det är självklart att inte dricka alkohol eller ta andra droger innan man sätter sig vid ratten. Den inställningen har de allra flesta svenskar. Ändå görs cirka 14 000 bilresor varje dag i Sverige med förare som är så påverkade att de skulle dömas för rattfylleri om de upptäcktes.
Alkoholen ökar riskerna i trafiken. Av de bilförare som omkom 2001 hade 24 procent alkohol i kroppen. Vid singelolyckor var siffran så hög som 38 procent. Nya analyser visar att dödsolyckorna fortsäter att ligga på en hög nivå i södra Sverige. Mer än var fjärde dödsolycka kan relateras till alkohol och/eller droger, Ett undantag finns och det är sydöstra delen, där Västervik ingår. Här är utvecklingen något bättre.
? Den ökande alkoholkonsumtionen i samhället gör att vi inte tror på att nedgången består, säger Erik Norrgård på Vägverket Region Sydöst.
Det finns fler droger än alkohol som påverkar körförmågan. En grupp är de droger som i dagligt tal kallas narkotika, exempelvis amfetamin, cannabis, heroin och kokain. En annan grupp är vissa medi ciner. Många av dem klassas som narkotika.
Gemensamt för de här drogerna är att de påverkar nervsystemet. Det kan orsaka trötthet, dåsighet, nedsatt uppmärksamhet, sömnighet eller upprymdhet.
Många mediciner är märkta med en röd varningstriangel, eftersom bedömningen är att de påverkar körförmågan negativt. Tyvärr finns det ingen garanti för att mediciner utan varningstriangel är ofarliga för bilförare.
Jämfört med alkohol är kunskapen liten om de andra drogernas roll i trafiken. Det beror bland annat på att det är svårare att kontrollera om någon är påverkad av drogerna. Dessutom varierar effekterna av drogerna mycket från individ till individ.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!