Presskonferensen där Trafikverket ska offentliggöra förfrågningsunderlaget inför upphandlingen av nytt avtal för Gotlandstrafiken har just startat. Och som det ser ut är Västervik ute ur leken när det gäller året-runt-trafik.
I ett pressmeddelande från Gotlandsmoderaterna berättar man att Västervik är ute ur leken när det gäller färjetrafiken till Gotland.
– Vi noterar att Västervik inte är med i underlaget, men vi är övertygade om att deras intresse för Gotlandstrafiken har fått Oskarshamn att anstränga sig extra. Jag utgår ifrån att den för Gotland så viktiga frågan om snabba överfarter ges en tung viktning. Nu går färjefrågan över i nästa fas, där det gäller för oss på Gotland att fortsätta dialogen med alla parter tills avtalet är påskrivet, säger Stefan Wramner, förbundsordförande för Gotlandsmoderaterna.
Presskonferensen hålls i Stockholm och VT har en reporter på plats för att bevaka mötet.
VT kommer att fortlöpande uppdatera denna text och rapportera om vad som händer på presskonferensen, som hålls av Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm.
Uppdaterat 10.33
Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm förklarar just nu att man kommer att separera den norra och den södra linjen, vilket är en nyhet.
Man vill också ha en möjlighet att förhandla om anbuden i slutändan om man upplever att de krav de ställt inte uppfylls.
Uppdaterat 10.40
Trafikverket kommer i anbudsförfarandet inte att ställa några krav på hastigheter. Däremot kräver man att den maximala överfartstiden på norra linjen blir 3 timmar och 45 minuter och på den södra linjen (Oskarshamn) fyra timmar.
Men det är fritt för alla anbudsgivare att jobba med vilka hastigheter de vill, så länge överfartstiden håller sig inom dessa ramar.
Uppdaterat 10.43
Gunnar Malm tror att det finns goda möjligheter i slutändan att hitta en trafiklösning som tillgodoser kraven på tillgänglighet så mycket som möjligt. Man ställer krav på rimliga avgångstider och styr godset till Oskarshamnslinjen då det mesta av godset ska söderut.
Uppdaterat 10.47
Staten tar en bränsleprisrisk för att undvika höjda biljettpriser. Regeringen har beslutat att förbereda sig för att kunna erbjuda statliga färjor.
Uppdaterat 10.50
Nu startar anbudsförfarandet. Förfrågningsunderlaget har lagts ut på Trafikverkets hemsida och anbudstiden är sex månader.
Anbudsgivarna får betalt för att lämna anbud, för att stimulera fler att lämna anbud och att man inte ska känna att kostnaden är ett hinder. Man kan lägga anbud på norra eller södra linjen, eller båda.
I början av 2014 kommer tilldelningen att ske och trafikstart är beräknad till januari 2017.
Uppdaterat 10.51
Gunnar Malm berättar hur man resonerat kring Västervik:
Överfartstiden talar visserligen för Västervik men i huvudsak är detta en godslinje och det mesta av godset ska söderut och då är Oskarshamn att föredra, men med anbudsförfarandet öppnar vi upp möjlighet att bedriva passagerartrafik till och från Västervik sommartid. Men då på kommersiella villkor.
Uppdaterat 11.02
Beläggningen på icke högsäsong på den södra linjen är 15-20 procent passagerare. På norra linjen ser siffrorna helt annorlunda ut.