"Påsken större mathelg än julen"

Påsken hör till de stora mathelgerna, som jul och midsommar. På Coop Konsum i Gamleby är påskhelgen viktigare än julen.

Västervik2008-03-19 00:05
Under påskveckan ökar svensk dagligvaruhandeln sin försäljning kraftigt. Toppen nås med Skärtorsdagen som troligen är en av årets viktigaste dagar för branschen, enligt en rapport från Handelns utredningsinstitut (HUI) och Tasteline, mat- och dryckessajt på internet. - Påsken är till och med en större mathelg än julen, generellt de sista åren, säger Douglas Bjelkström, butikschef på Coop Konsum i Gamleby. En annan orsak till detta är att påskhandeln är mer koncentrerad till en vecka, medan försäljningen kring jul pågår under en längre period, enligt Douglas Bjelkström. Dessutom handlade man tidigare mer till julbordet. - Numera är det inte lika stort fokus på julmaten, medan julhandeln ökar i övrigt, och det tyder väl på att vi prioriterar julklapparna och annat, säger han. Men det är också andra faktorer som påverkar livsmedelsbutikernas påskförsäljning, enligt butikscheferna. - Kommer den i samband med löneutbetalning så är det kanonstort, säger Magnus Jannas, butikschef vid Hemköp i Västervik. I år infaller påsken inte med en lönehelg, men Magnus Jannas tror inte att försäljningen är hotad. - Förmodligen blir det tråkigt väder i helgen, så att folk inte kan fixa i sina stugor och trädgårdar. Därför tror jag de håller sig till god mat istället, säger han. För andra är dåligt väder desto mer oroande. - Allt tyder på en väldigt bra försäljning, men vi vill inte att det ska börja snöa. Vi är betjänta av fint väder, för då ger sig folk ut och handlar, säger Tommy Dellermyr, biträdande butikschef på Coop Extra i Västervik. Det är framförallt ägg, sill, lax och påskmust som butikerna specialbeställer inför påskveckan. Riktigt stort, eller kanske störst, är ju givetvis också försäljningen av lösviktsgodis. - Det är smågodisindustrins absolut största helg. Det märker vi inte minst på kvantiteterna, säger Douglas Bjelkström, butikschef på Coop konsum i Gamleby.
Påskhandeln
Dagligvaruhandeln ökar redan veckan före påsk då försäljningen ligger i genomsnitt tre procent över en normalvecka. Under påskveckan är försäljningen 20 procent högre än under en normalvecka. I år beräknas dagligvaruhandeln omsätta över 5,2 miljarder under påskveckan. Skärtorsdagen är en extrem dag med hela 30 procent av påskveckans försäljning. Veckan efter påsk minskar försäljningen rejält och ligger cirka fem procent under försäljningen under en normalvecka. Nedgången efter påsken är betydligt mindre än försäljningsuppgången före, så påskhelgen är i sin helhet en mycket viktig helg för dagligvaruhandeln. (HUI, Tasteline)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om