Pandemin har gjort fler till hemmasittare

Grupparbeten, forskningscirklar och ökad samverkan mellan skolan, socialtjÀnsten och regionen. Det Àr exempel pÄ insatser som ska förebygga att elever blir hemmasittare.

 "Det Àr viktigt att alla aktörer som möter barnen, frÄn tidig Älder, följer upp och talar om vikten av nÀrvaro", menar elevhÀlsochef Gerd Henriksson.

"Det Àr viktigt att alla aktörer som möter barnen, frÄn tidig Älder, följer upp och talar om vikten av nÀrvaro", menar elevhÀlsochef Gerd Henriksson.

Foto: Anna Persdotter

VĂ€stervik2022-03-22 20:00

Det beskriver kommunens elevhÀlsochef Gerd Henriksson som menar att man tar problemet med giltig och ogiltig skolfrÄnvaro pÄ stort allvar. Och att man intensifierat arbetet med att komma till rÀtta med problemet.

PĂ„ den senaste rektorskonferensen var just detta – skolfrĂ„nvaro/skolnĂ€rvaro – huvudtemat, berĂ€ttar hon.

– Men det hĂ€r Ă€r ett komplext problem. Det finns inte en enskild enkel lösning eftersom orsakerna bakom att man inte gĂ„r till skolan kan vara mĂ„nga och skiftande.

I maj mÄnad 2021 var ett 20-tal grundskoleelever i kommunen vad som brukar betecknas som hemmasittare, vilket alltsÄ innebÀr att de inte gÄr i skolan över huvudtaget.

I mars 2022 Àr siffran ungefÀr densamma förklarar Henriksson.

Och problemet har ökat under pandemin. Det "normala" de senaste Ă„ren har annars varit att 10–15 barn hĂ„llit sig borta frĂ„n skolan pĂ„ heltid.

Även kategorin elever som har hög frĂ„nvaro men kommer till skolan till och frĂ„n har ökat under pandemin, berĂ€ttar Gerd Henriksson.

PĂ„ vilket sĂ€tt har arbetet med det hĂ€r problemet intensifierats? 

– Det har hela tiden varit ett pĂ„gĂ„ende arbete. Under pandemin har vi jobbat hĂ„rt med att vĂ„ra elever ska vara i skolan, Ă€ven om det funnits oro i familjen för att skicka sitt barn. Att avsluta grundskolan Ă€r en stor friskfaktor för alla elevers framtid.

Flera insatser pÄgÄr parallellt, förklarar Gerd Henriksson.

– Barn- och utbildningsförvaltningen har bland annat inlett ett forskningssamarbete med Campus och LinnĂ©universitetet om problematisk skolfrĂ„nvaro. HĂ€r deltar ocksĂ„ medarbetare frĂ„n socialförvaltningen och regionen. 

Just nu revideras ocksÄ nÀrvaroplanen som varje skola har att följa.

"För oss Àr det viktigt att vÄra elever Àr i skolan", sÀger Gerd Henriksson.
"För oss Àr det viktigt att vÄra elever Àr i skolan", sÀger Gerd Henriksson.

NÀrvaro och frÄnvaro rapporteras in till barn- och utbildningsnÀmnden varje mÄnad, utifrÄn tre kategorier, förklarar Henriksson:

* Helt frÄnvarande/kommer inte till skolan alls.

* Hög frÄnvaro men kommer till skolan till och frÄn.

* StröfrÄnvaro sÄsom korridorsvandrade och sena ankomster.

– För nĂ€rvarande följer vi mellangruppen vĂ€ldigt noga för att förebygga att de blir hemmasittare. Mycket kraft lĂ€ggs pĂ„ frĂ€mjande och förebygganade insatser. Och vi försöker lĂ€ra av varandra, regionens kommuner emellan, ta del av varandras arbetssĂ€tt och framgĂ„ngsfaktorer genom att arrangera lĂ€nsgemensamma dagar med erfarenhetsutbyte, vilket Ă€r jĂ€ttebra. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!