Paalberg kräver bommar
Har många gånger kritiserat farlig korsning. "Ljud- och ljussignaler inte tillräckligt".
Det säger Herbert Paalberg, lokförare från Västervik. Under 24 år var han lokförare på Tjustbanan och han känner väl till den olycksdrabbade korsningen vid Tjustskolan. Genom föreningen Västervikståget 2000, där han sitter i styrelsen, har han länge drivit frågan om förbättrad säkerhet där och vid andra obevakade järnvägsövergångar.
-I dag kör jag över stora delar av Sverige och det här är en av de värsta korsningarna. Många förare är livrädda för att passera den, säger han.
Även om ljud- och ljussignaler planeras vid platsen och är en bättre lösning än den som finns där i dag, tycker inte Herbert Paalberg att det räcker.
-Jag tror inte att Banverket insett vilken omfattande trafik det är av människor som passerar spåret, säger han.
Han berättar att det tidigare funnits bommar vid korsningen, men att de togs bort i början av 1970-talet. Sedan dess har det skett många incidenter vid övergången och fyra dödsolyckor. Oftast handlar det om folk som inte uppmärksammat att ett tåg har närmat sig och därför tvingats kasta sig undan i sista stund när tåget tutat. Men det finns också de som chansat trots att de sett tåget.
Herbert Paalberg tycker inte att den gångfålla som nu finns vid platsen fungerar bra.
-Den förra var mycket trängre, där gick det inte att cykla igenom som i dag.
För några år sedan påpekade föreningen Västervikståget 2000 behovet av förbättrad säkerhet vid övergången.
-Vi fick två halogenstrålkastare vid själva övergången men inget skydd för trafiken. Det är ett cyniskt spel med människors liv. Hade vi haft ett ordentligt skydd hade det här aldrig hänt.
Herbert Paalberg berättar även om hur flera delar av spåret närmare stan används som alternativa övergångar, trots att det finns stängsel runt spåret.
-Problemet är att folk gör egna övergångar. De klipper sönder staketet och fraktar cyklar, resväskor och barnvagnar över spåret. Sedan pekar de finger åt oss när vi tutar på dem.
Som lokförare har Herbert Paalberg själv kört ihjäl två människor. Båda gångerna handlade det om självmord.
-För den som kör är det ett stort trauma, även om det händer de flesta några gånger under en karriär. Men hur härdad man än är sätter det spår i själen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!