På tur med pigg 70-åring runt Tjursbosjön

- Nu är våren här, säger Ankarsrumsborna när de ser Mats Karlén komma körandes med sin chevrolet årgång 1937 på samhället.

Provtur. Nere vid Tjursbosjön är det en vacker utsikt från grusvägen där Mats Karlén parkerar sin pärla.

Provtur. Nere vid Tjursbosjön är det en vacker utsikt från grusvägen där Mats Karlén parkerar sin pärla.

Foto:

Västervik2007-04-23 00:25
I helgen var det dags för premiärtur för makarna Annika och Mats Karlén. Men först blev det en provtur runt Tjursbosjön som vt fick följa med Mats Karlén på.
Intresset för gamla bilar har Mats haft sedan barnsben men det blev först 1986 som han blev ägare till en.
- Jag bytte bilen mot ett jobb. Den var inte körduglig så det blev renovering av både fram- och bakvagnen. Från en 1970-års bil plockade jag delar och fick pärlan här i skick. Tjusningen med gamla bilar är att rusta upp det gamla så långt det är möjligt, säger Mats och bjuder in till provtur.

Den ombyggda bilen går under beteckningen "Street 10d" har hela innanmätet med plyschklädda säten helt intakt från tiden då bilen var ny och kördes i Västergötland. Till och med rullgardinen i bakrutan finns kvar och pryder sin plats.
- Familjen har gjort många söndagsutflykter. Den är rymlig men någon plats för extra packning finns inte, så det blir bara kaffekorgen vi tar med.
Det är en härlig känsla att åka i sakta mak med Mats på grusvägarna runt Tjursbosjön. I en glänta stannar han till och slår på kylarvatten för att kunna fortsätta turen.

- Jag har behållt den gamla lacken på bilen som jag tycker är charmigt. Däremot har jag skinande nya delar på bilen som bryter fint till det gamla, säger Mats när vi står i solskenet nere vid Tjursbosjön.
Med pärlan åker han och hustrun Annika gärna på träffar runt om i landet för ombyggda bilar. Dessa stora möten finns både i Göteborg, Stockholm, Emmaboda med flera platser.

Bilen drar 1 liter per mil mot tidigare innan ombyggnaden med 1,5 liter. De mekaniska bromsarna är utbytta mot moderna skivbromsar som är ett krav för att klara besiktningen.
Nu har Mats ytterligare ett projekt på gång med en amerikanare från 1951.
- Det är en Hudson som jag har jagat efter i många år och nu har jag äntligen funnit den och ser fram emot att börja jobba med den.
Mats Karlén är mannen som tillsammans med kompisen Mats Gustafsson byggde Pack-Track kärran åt bergsbestigaren Göran Kropp som besteg Mont Everest 1996. Numera arbetar Mats Karlén med att bygga undervattensrobotar i Kalmar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om