Det är en förhållandevis ny metod som användes vid två båtuppställningsplatser på söndagen. Göran och Britta Eklund från företaget Happy Boat går runt med varsitt pistolliknande föremål och tar prover. Där jagar de tungmetaller som finns i giftig båtbottenfärg. Apparaturen registerar förekomsten av bly, tenn, koppar och zink, med röntgenteknik. Den metallhaltiga färgen, TBT, används för att förhindra att havstulpaner och andra organismer ska sätta sig på båtskroven. 2008 kom ett förbud, men det betyder inte att problemen försvunnit.
– Sediementsprover visar att det fortfarande tillförs TBT i Skeppsbrofjärden i Västervik, säger Eva Larsson, på miljöinspektör på Västerviks kommun.
Syftet med söndagens tester var inte att sätta dit syndare som fortfarande använder TBT. Tungmetaller på skrovet kan vara spår från tidigare strykningar. För kommunens del handlar testet i ett första skede om att bygga upp kunskap.
– Vi kommer inte att peka ut enskilda båtägare. Proverna är anonymiserade, säger Lars Holgersson, även han miljöinspektör på Västerviks kommun.
På måndagskvällen kommer resultatet av testerna att presenteras på ett informationsmöte i båtklubben Wikingarnas klubbhus. Då kommer man även att prata om alternativen till de giftiga båtfärgerna.
Anders Karlzén, ordförande i Westerviks Segelsällskap, säger att frågan inte är enkel. Han tror att användadet av giftiga färger skulle sjunka ytterligare om det fanns bättre alternativ.
– Jag har sett skrov där man inte gjort något över sommaren, de har sett ut som en potatisåker när båten tagits upp på hösten.
Ett alternativ är att tvätta skrovet i båtbottentvättar. Bekymret är att de anläggningarna inte är anpassade för alla båtar. Segelbåtar har som regel mer djupgående skrov.
Samtidigt konstaterar Karlzén att utvecklingen gått framåt. För några decennier sedan var färgerna ännu giftigare.
– Skapas det ett tryck kommer utvecklingen av nya alternativ att gå snabbare, säger Eva Larsson.