Övergång oroar lokförarna

?Västerviksborna tycks fullständigt sakna respekt för tåg.

Foto: ANDERS STEINER De lokförare som dagligen kör sträckan Västervik–Linköping är allvarligt oroade över Västerviksbornas bristande respekt för tågtrafik. Det gäller verkligen att ha ögonen med sig, säger lokföraren Kennerth Carlswärd.

Foto: ANDERS STEINER De lokförare som dagligen kör sträckan Västervik–Linköping är allvarligt oroade över Västerviksbornas bristande respekt för tågtrafik. Det gäller verkligen att ha ögonen med sig, säger lokföraren Kennerth Carlswärd.

Foto:

Västervik2004-09-15 01:00
Inom kort beslutar Västerviks kommun tillsammans med Banverket om man tillsammans ska bygga en tunnel vid den olycksdrabbad järnvägskorsningen vid Tjustskolan i Västervik.
Några som skulle välkomna en tunnel på platsen är de lokförare som flera gånger per dag kör sträckan Västervik?Linköping.
? Vi hoppas verkligen att det blir en tunnel eller bro. Just Västerviksborna tycks fullständigt sakna respekt för tåg och möjliga konsekvenser, säger lokföraren Tom Lönnevik på BK?Tåg.

Lönnevik kör ofta tåg på den aktuella sträckan och har engagerat sig mycket i den här problematiken. Bland annat på interna träffar personalen på BK?Tåg brukar ha.
? Vi börjar nu bli allvarligt bekymrade över säkerheten över lag i Västervik, inte bara vid Tjustskolan. Allt fler människor i Västervik uppvisar ett farligt beteende. Det gäller både vid korsningar och ?spårspring? i allmänhet.
Enligt järnvägslagen är det förbjudet att springa över spåren på andra platser än övergångar.
Tom Lönnevik berättar att det i Linköping, med 135?000 innevånare, nästan aldrig förekommer ?spårspring? eller andra farliga spårpassager strax framför ett tåg.
? I Västervik går många över spåren utan att se sig för över huvud taget. Det händer dagligen.
? Speciellt de förare som har hemska upplevelser i bagaget känner en klump i magen när de ser någon springa över rakt framför tåget. Flera av mina kolleger har tyvärr upplevt både självmord och dödsolyckor. Andra har varit ytterst nära en svår olycka.
Tom Lönnevik anser att kunskapen om järnvägstrafik över lag är låg i landet.
? Här i Västervik verkar det vara betydligt sämre än i övriga landet.
Lokförarnas största problem i Västervik är Tjustskolan, där många verkar tro att det är upp till var och en att bedöma tågets hastighet och om det är lämpligt att gå över eller inte.
? Det är en väldigt farlig missuppfattning. I järnvägslagen anges klart att ?när tåg närmar sig får man inte passera spåret?. Ser man tåget komma får man absolut inte passera.

Det här att folk själva försöker bedöma fart och avstånd tror Lönnevik vara orsak till att många mister livet vid järnvägskorsningar.
? De jämför med vägtrafiken och tror att vi ska hinna stanna. Tåget har dock betydligt längre bromssträcka än andra fordon. Det handlar om avsevärt större tyngder och liten friktion mot rälsen.
Banverket har i?dag begränsat hastigheten på norrifrån kommande trafik vid Tjustskolan, till 40 km/tim. Det tycker lokförarna är en liten falsk säkerhet, eftersom tågen som kör ut från Västervik tillåts köra i 85 km/tim.
? Anledningen är att det är sämre sikt när vi kommer vid vägviadukten vid Slip. Det är därför vi signalerar när vi kommer norrifrån. På väg ut från stan signalerar vi inte. Vi undviker att signalera i tätort om det inte är påkallat av säkerheten.

Tom Lönnevik har funderat mycket över varför just Västerviksbor är så respektlösa mot tågtrafiken.
? Kanske beror det på att tågen går för sällan, folk får inte den respekt för tåg de borde ha. Kanske borde tåget alltid stanna till vid Tjustskolans hållplats, och inte bara på morgonen in till stan och vid två eftermiddagsturer ut från stan? Man tappar bara en minut på ett stopp.
Att tågen kör saktare behöver enligt Lönnevik inte automatiskt innebära en höjd säkerhet.
? Det kan vara livsfarligt även om vi kör i 20-30 km/tim. Tåget hörs inte alls i de farterna. Vi är inte tankeläsare. Vi vet inte vad folk har för avsikter.

Västerviksborna genar över spåren också på flera ställen. Vid sjukhuset har man klippt hål i staketet och skapat en spontan övergång. Där nästan ramlar folk ner över spåren som ju löper fram nere i ett långt dike utanför sjukhuset.
? Även inne på stationsområdet i Västervik är det alltför många som bara går över spåren, vilket är straffbart enligt järnvägslagen.
Lokföraren Tom Lönnevik och hans kolleger skulle önska att alla vuxna tänker på att vara förebilder för barn. Barn gör som de vuxna gör, inte som vuxna säger.
? Föräldrar bör prata med sina barn och även i skolorna kunde man ta upp vikten av att se upp noga för tågen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om