Överbetyg är fortfarande vanligt

Skillnaderna i hur skolorna värderar de nationella proven är fortfarande stor. Slutbetygen sätts högre än i proven som ska vara vägledande för slutbetygen. Även inom Västerviks kommun.

Esbjörn Grandalen menar att skolorna i Västervik ligger bättre till än genomsnittet när det gäller slutbetygen i förhållande till de nationella proven.Arkivbild: Ellen Nielsen-Kindstrand

Esbjörn Grandalen menar att skolorna i Västervik ligger bättre till än genomsnittet när det gäller slutbetygen i förhållande till de nationella proven.Arkivbild: Ellen Nielsen-Kindstrand

Foto: Ellen Nielsen-Kindstrand

Västervik2011-12-02 00:00

- Vi har ändå bra kontroll och sett över en längre tid ligger vi bättre till än riksgenomsnittet.

Det säger Esbjörn Grandalen, kvalitetsutvecklingschef på barn- och ungdomsförvaltningen. Nya siffror som presenteras av DN visar att många skolor struntar i elevernas provresultat. I ämnet svenska är det många skolor där andelen överbetyg ligger på mer än 70 procent.

Bland högstadieskolorna i Västerviks kommun toppas listan av Ankarsrumsskolan med 29,63 procent, tätt följd av Åbyskolan och Ellen Keyskolan. Överum skiljer sig avsevärt med 5,41 vilket är betydligt under riksgenomsnittet på 22,9 procent. Alltså, skolan i Överum har betyg som bäst stämmer överens med de nationella proven i svenska.

Skolan i Västervik har sedan sex år tillbaka studerat just den här relationen mellan slutbetyg och de nationella proven i ämnena svenska, matte och engelska. Faktiskt före det att skolverket började med jämförande statistik över hela landet.

- Det ger ju ett mått på likvärdigheten i betygssättningen. Vi har haft ganska stora skillnader mellan skolorna, och det är någon något som vi börjar komma till rätta med. Man ska också vara medveten om att det finns felkällor, säger Esbjörn Grandalen.

Det finns skolor som inte låtit svagpresterande elever få göra de nationella proven för att därmed höja snittet och därmed rättfärdiga högre slutbetyg.

- Hos oss är det en hög andel som gör proven.

En förklaring till skillnaderna, som också är tydliga i kommunen, är att man inte tolkar skollagens betygskriterier på samma sätt trots att de nationella proven ska vara vägledande.

- Ja, det finns olika bedömningskulturer både inom och mellan skolorna. Men det riktigt att proven ska vara vägledande, ett hjälpmedel. Men jag vill betona att det är pedagogens professionella bedömning som ska vara avgörande.

Så det är ok att sätta högre betyg än vad de nationella proven visar?
- Det är inte vanligt längre med glädjebetyg och jag tycker att vi kommit en bit på vägen. Sett över en längre tid har våra elever lägre betyg i förhållande till de nationella proven i jämförelse med riksgenomsnittet. Men det finns mer att göra.

Är det nationella proven ett bra instrument för betygsättningen?
- Ja, om de används på rätt sätt. Det gäller för pedagogerna att prata sig samman och få en gemensam syn. Det är bra att siffrorna finns, de visar om något inte står rätt till och som därmed kan korrigeras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om