Oväntade möten i trädgården
Vindfigurer, solbarn och vindflöjlar är några benämningar på Lotta Melantons verk. Onekligen blir man glad av dem, och de finns även i mindre format för den lilla balkongen.
Foto:
Varje trädgård behöver något som inte förändras över året. Året-runt-gröna växter som helt vanliga enar kan vara ett val. Men trädgården är en arena, en härlig yta att skapa på och leka med. Här kan man föra en dialog mellan sig själv och sin omgivning. Varför inte släppa in konst i din trädgård? Skulpturer kan bli ett viktigt blickfång och bjuda på ett oväntat mötet i en annars traditionell plantering.
Vi börjar med klassisk trädgårdskonst ? tomtar. ?Tomtar är väl inte konst?, säger många. Men det är absolut inget fel på tomtar. Det visades år 2000 när 2000 stycken trädde in i Boulogneskogen i Paris. Det blev en installation, tomtar blev konst. Finast var de silverfärgade som speglade sig vackert i dammen. Humor var honnörsordet på den utställningen.
Humor och lust är två ord som alltid varit har viktiga i trädgårdens värld. Se bara på de lustfyllda, mer eller mindre ekivoka statyer man finner i italienska och franska renässansträdgårdar. Nakna knubbiga amoriner finns även här hemma, bland annat i Skansens rosenträdgård.
Människan har alltid smyckat sina trädgårdar. Tänk bara på alla djurstatyer som finns i gamla trädgårdar: katter, hundar, hjortar. I Pompeji kombinerades vatten och skulptur till en fontän. Att ha en stor tom kruka eller en prakturna i sin trädgård är ett klassiskt designknep för att skapa den höjd som dagens världsledande trädgårdsdesigners använder sig av. Redan under 1800-talet var prakturnor symbolen för makt och rikedom, och placerades strategiskt ut i trädgårdarna.
En prakturna kan vara tom eller fylld med växter, men den är alltid skapad för att med sin form, färg eller struktur ge en ny dimension åt den plats där den ska stå. I dag är stora vackra krukor tillgängliga för alla.
Har man råd investerar man i skulpturer av nutida konstnärer. Låt dig exempelvis inspireras av Milles och Marabouparken. Carl Milles var bestämd när han skapade sin trädgård på Lidingö: inga gräsmattor skulle finnas. Däremot konst, skulptör som han var. Ändamålet och estetiken var avgörande när man skulle placera ut skulpturerna, de skulle enligt Milles verka som förebilder.
Marabouparken i Sundbyberg, däremot, var tänkt som en avstressande pausmiljö för arbetarna. Där fångar skulpturerna blicken där de står i en imponerande trädgårdspark fylld av ståtliga träd, vackert svängda gångar och rabatter. Mera moderna inspirationskällor finns i form av skulpturparker, som Wanås strax utanför Kristianstad.
Med hjälp av trädgårdskonst är det lätt att förena nytta och nöje. En grind kan bli ett funktionellt konstverk som man har glädje av i mer än en bemärkelse. En vindflöjel likaså. Lotta Melantons bejublade vindfigurer prydde rågfältet på trädgårdsutställningen Trädgården och konsthantverket på Rosendal i Stockholm 1998. Är man riktigt djärv och i tiden satsar man på graffitimålade murar som får bilda kontrast till ytterst formella formklippta buxbomsklot.
Du får vara lika fri i trädgården som du är inomhus. Men med en skillnad, fler kommer att se in och kunna njuta av din djärvhet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!