Övade med drönare vid påhittad tågolycka

Drönare kan vara till stor hjälp i samband med trafikolyckor. I Västervik övades nyligen samarbete vid en låtsasolycka på smalspåret.

Några drönare samt från vänster Åke Sivertun, Urban Wahlberg, Magnus Wiberg, Gustav Borgefalk och Peter Melander.

Några drönare samt från vänster Åke Sivertun, Urban Wahlberg, Magnus Wiberg, Gustav Borgefalk och Peter Melander.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Västervik2021-05-12 18:00

Kommunens samhällsbyggnadschef Daniel Niklasson kör med van hand den gamla rälsbussen mot "olycksplatsen", där en pressvisning ska hållas ute i skogen.

När vi kommer dit, ligger en buss byggd av flyttkartonger i bitar intill spåret.

– Vi har haft en övning där den här bussen blev stående på spåret. Då drog hela larmkedjan i gång. Vi larmade trafikledningen, som i detta fall satt i Verkebäck, berättar Peter Melander.

Han är projektledare för Edit 3.0, som handlar om elflyg och drönare i samhällets, järnvägens och Trafikverkets tjänst.

Runtomkring oss står flera obemannade farkoster. En av dem är en drönare som liknar en hund. Den heter Spot.

– Spot kan göra saker som inte människor kan med livet i behåll, säger Peter.

Till exempel kan den gå in i gruvor och scanna efter sprängning och göra gasmätningar, så att det är säkert för människor att vistas där sedan.

Strax intill står elflyget Katla och Tobias Borgefalk.

– Katla har två användningsområden: dels att vara ett öga i luften och leverera bilder, och dels att flytta mindre laster i hög hastighet, säger han.

Katla, som är under utveckling, ska så småningom kunna flyga i nästan 200 kilometer i timmen.

Drönare kan även vara till hjälp vid trafikolyckor och ge en bild av läget, så att rätt resurser sätts in. På så vis kan den tid förkortas som vägen eller järnvägen måste vara avstängd.

Övningen i skogen var bara en av många som sker här. Västervik är en viktig testplats för drönare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!