Östsam vände om Tjustbanan
Västerviks kommun vann en liten seger när Östergötlands regionpolitiker i fredags enades om ett mer positivt förhållningssätt till Tjustbanan än vad som först befarades.
Hoppas på Tjustbanan. Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson är glad över att politikerna i Östsam enats om ett yttrande kring Tjustbanan som andas mer optimism inför framtiden än enligt det ursprungliga förslaget. FOTO: ANDERS LILJEGREN
Foto:
- Det känns kul att även Östergötland börjar inse vikten av Tjustbanan, säger Harald Hjalmarsson.
Det är snart två år sedan som Banverket fick regeringens uppdrag att utreda möjligheterna att med hjälp av järnvägssatsningar få bättre pendlingsmöjligheter mellan Västervik och Linköping. Utgångspunkten är att kortare restider kan leda till regionförstoring, något som kan gynna arbete och boende i regionen.
Förstudien är ute på samråd i en vecka till och tanken är att regeringen ska ha fått in alla synpunkter lagom till vårpropositionen i april.
Banverket har studerat fyra olika alternativ för utbyggnad och upprustning, som alla syftar till att korta restiden. I de fyra alternativen varierar restiden från Västervik till Linköping mellan 44 och 62 minuter.
Inför Östsams möte i fredags fanns i grunden ett förslag till yttrande som andades pessimism inför möjligheterna till framtida dagspendling mellan Linköping och Västervik. Bland annat menade man att en utbyggnad av järnvägen skulle ge begränsad samhällsnytta. Man tryckte också på att de alternativ som presenterats av Banverket alla är samhällsekonomiskt olönsamma och att de få beröringspunkterna mellan orterna inte gynnar pendling.
Efter en hel del debatt ändrades dock några formuleringar till en mer positiv lydelse för Tjustbanans del. Bland annat skriver Östsam att Västervik och Linköping trots olikheterna kan dra nytta av åtgärder som i framtiden kan ge ökad pendling till arbete mellan orterna. Man tar också fokus från de kostnader och det krångel det innebär att elektrifiera banan och lägger till att drift med biogas eller miljödiesel bör övervägas på sträckan och dess miljömässiga, ekonomiska och tidsmässiga konsekvenser utredas.
På onsdag är det kommunstyrelsens i Västervik tur att yttra sig över Banverkets förstudie. I kommunledningskontorets förslag till yttrande trycks bland annat på att man måste satsa på att få kortast möjliga restid på sträckan, det vill säga 45 minuter, då studier visat att benägenheten att pendla är betydligt större då än om tiden är 60 minuter. Man vill att initiativ tas till att lösa finansieringen av de medel som saknas för delsträckan Linköping-Åtvidaberg. Man vill också poängtera att en satsning på Tjustbanan inte ska ses isolerad från andra delar av järnvägssystemet i sydöstra Sverige, utan att banan i längden ska bli en viktig länk även i ett större järnvägssystem.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!