Just nu pågår upphandling av ytterligare en utredning. Den här gången finns tre av de övriga kustkommunerna i länet med, Västervik, Kalmar och Mönsterås.
I upphandlingsupplaget beskrivs järnvägsnätet i Kalmar län. Länets tre största städer – Kalmar, Oskarshamn och Västervik – är alla ändstationer på järnvägslinjer som går in i landet. När järnvägen byggdes ut i Sverige på 1800-talet såg man inget större behov av en kustjärnväg som förband de tre städerna. Något som man vill råda bot på nu.
I upphandlingen talar man om en kustbana genom Kalmar län som ansluter till Tjustbanan i norr, och mot Karlskrona söderut. Banan skulle bli en del i ett större transportsystem som skulle länet snabbare tillgång till Stockholms- och Skåneregionen. I dokumentet talar man även om banan som en anslutning till framtida internationella transportsystem.
I upphandlingsunderlaget inför den kommande utredningen beskrivs en snabbjärnväg för trycktäta höghastighetståg med hastigheter upp till 360 kilometer i timmen. Det vill säga långt snabbare än några tåg som är i trafik i Sverige i dag. Järnvägen skulle vara i huvudsak broförlagd. I första hand ska utredningen handla om sträckan Kalmar och Västervik, men också en övergripande bedömning av vad som skulle krävas för att bygga om sträckorna Västervik-Linköping och Kalmar–Karlskrona så att tågen skulle kunna köra i 250 kilometer i timmen.
– Det här är än så länge bara en vision, säger Lars Ljung, som säger att förmodligen ligger en eventuell kustbana så så långt fram i tiden att han är tveksam till om han får uppleva den under sin levnad.