Oskarshamn undersöker kustbana

Höghastighetståg längs med Ostkusten från Karlskrona till Västervik, och in i landet mot Linköping. En utopi?Det tror man inte i Oskarshamn som genomfört flera utredningar.

Ett av smalspårets gamla lokomotiv strävar på från Västervik in i landet. När järnvägstrafiken byggdes ut i slutet av 1800-talet var de tre största städerna i Kalmar län inte så intresserade av någon kustbana som förband de tre städerna. Istället satsade man helt på trafik som gick in i landet - som i Västerviks fall med smalspåret mot Hultsfred och Växjö, och Tjustbanan mot Linköping. Nu driver framförallt Oskarshamn på om en kustbana.

Ett av smalspårets gamla lokomotiv strävar på från Västervik in i landet. När järnvägstrafiken byggdes ut i slutet av 1800-talet var de tre största städerna i Kalmar län inte så intresserade av någon kustbana som förband de tre städerna. Istället satsade man helt på trafik som gick in i landet - som i Västerviks fall med smalspåret mot Hultsfred och Växjö, och Tjustbanan mot Linköping. Nu driver framförallt Oskarshamn på om en kustbana.

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2013-12-21 07:58

Just nu pågår upphandling av ytterligare en utredning. Den här gången finns tre av de övriga kustkommunerna i länet med, Västervik, Kalmar och Mönsterås.

I upphandlingsupplaget beskrivs järnvägsnätet i Kalmar län. Länets tre största städer – Kalmar, Oskarshamn och Västervik – är alla ändstationer på järnvägslinjer som går in i landet. När järnvägen byggdes ut i Sverige på 1800-talet såg man inget större behov av en kustjärnväg som förband de tre städerna. Något som man vill råda bot på nu.

I upphandlingen talar man om en kustbana genom Kalmar län som ansluter till Tjustbanan i norr, och mot Karlskrona söderut. Banan skulle bli en del i ett större transportsystem som skulle länet snabbare tillgång till Stockholms- och Skåneregionen. I dokumentet talar man även om banan som en anslutning till framtida internationella transportsystem.

I upphandlingsunderlaget inför den kommande utredningen beskrivs en snabbjärnväg för trycktäta höghastighetståg med hastigheter upp till 360 kilometer i timmen. Det vill säga långt snabbare än några tåg som är i trafik i Sverige i dag. Järnvägen skulle vara i huvudsak broförlagd. I första hand ska utredningen handla om sträckan Kalmar och Västervik, men också en övergripande bedömning av vad som skulle krävas för att bygga om sträckorna Västervik-Linköping och Kalmar–Karlskrona så att tågen skulle kunna köra i 250 kilometer i timmen.

– Det här är än så länge bara en vision, säger Lars Ljung, som säger att förmodligen ligger en eventuell kustbana så så långt fram i tiden att han är tveksam till om han får uppleva den under sin levnad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!