- Vad händer när någon blir svårt sjuk och snabbt måste till sjukhuset, samtidigt som svävaren just gått sönder, frågar sig Lina Johansson, åretruntboende och entreprenör på Hasselö i Västerviks skärgård.
- Är det verkligen rimligt att en enda svävare, 17 år gammal, ska garantera säkerhet, post, skolskjuts och alla andra transporter i en skärgård med femtusen öar, kobbar och skär? Från Väderskär i norr till Idö i söder.
På Västerviks kommun hade Bruno Nilsson vid 16-tiden inte fått någon rapport om att svävaren skulle vara trasig:
- Det är Bengt Andersson på Solidö som disponerar och kör svävaren åt kommunen. I hans uppdrag ligger även att reparera den eller se till så att ett varv eller en reparatör gör det. Skulle ett allvarligare fel uppstå på svävaren måste vi naturligtvis hyra in en annan under reparationstiden, säger Nilsson.
Lina Johansson känner sig oroad och bedrövad över att kommunen inte byter ut sin gamla svävare mot en modernare farkost. Den nuvarande är inte bra, menar hon.
- Den här svävaren måste ju ständigt lappas och lagas. Tänk om den går sönder samtidigt som någon i skärgården får exempelvis en infarkt och behöver snabb vård.
- Bengt och Sussie Andersson på Solidö sköter i övrigt svävartrafiken suveränt bra. De är väldigt duktiga på att serva farkosten och de lägger ned världens engagemang på att få logistiken här ute i skärgården att fungera. De gör verkligen allt de kan med de förutsättningar som i dag finns.
Enligt uppgift till VT blev svävaren stående mitt ute på isen på tisdagen. Efter ett tag blev de åkande upphämtade av en annan, privatägd svävare.
Västerviks kommun har beställt en ny svävare, men den kommer inte förrän tidigast till vintern 2012/2013. Den svävaren kommer att stå på trailer och användas enbart vid akuta insatser i skärgården och på insjöar.
För alla de vardagliga transporterna i skärgården framöver har ingen ny svävare beställts. Där är kommunens grunduppfattning att skärgårdens entreprenörer själva får bekosta inköp av en sådan.