Omfattande utredning efter tågurspårningen i Gamleby

Man kan inte tro det när man ser det. Men om drygt en vecka ska trafiken vara igång igen på Tjustbanan efter urspårningen på torsdagskvällen.

Foto: Hans Brandin

Västervik2010-05-21 13:49

Videon är inte längre tillgänglig

Det är en eländig syn som möter vid platsen, strax norr om Gamleby. Stockarna ligger utspridda på banvallen och längs spåret och påminner om ett slags jättelikt plockepinn. Rälsen är uppbruten på flera ställen, förvriden av de enorma krafterna som utvecklades när de sex vagnarna spårade ur. Varje vagn väger med last cirka 80 ton. På ett ställe är rälen helt avbruten. Flera av vagnarna ligger nakna och blottade med hjul som pekar rakt mot himlen. På en del av sträckan på olycksplatsen är rälsen helt borta. Där finns bara gamla rester från syllarna kvar.Totalt sex vagnar spårade ur. Två av vagnarna ligger 200 meter norr om de övriga fyra.Under fredagen fanns folk på plats från både banans ägare, Trafikverket (före detta Banverket) och från transportören, Tågab i Kristinehamn. Frågan gäller förstås att utreda vad som förorsakade olyckan. Inte helt överraskande är bägge parter försiktiga i sina kommentarer. Antingen är det banans fel, eller också transportörens. Kanske också en kombination av olika orsaker där bägge har ansvaret.Den interna haverikommission som nu inletts ska utreda just ansvarsfrågan. Bägge parter gjorde under fredagen noggranna undersökningar på olycksområdet med fotodokumentering och analyser av materialet både längs banvallen och på vagnarna.Banan är inte i bästa skick, men är godkänd för godstrafik under vissa förutsättningar. Högsta tillåtna hastighet för godstransporter är 70 km/tim och tåget får inte väga för mycket. - Det är vår uppgift att försöka få fram orsaken till urspårningen. Och det gör vi tillsammans med transportören, säger Joakim Ahlström på Trafikverket i Norrköping.Det blir ett omfattande arbete att sanera området och sedan reparera det hårt sargade spåret. Vagnarna och massaveden ska tas om hand och allt söndertrasat material ska bort från banvallen. Terrängen är ganska svårtillgänglig, men Joakim Ahlström tror ändå att trafiken ska kunna vara igång igenom någon vecka.Urban Lavén, säkerhetsansvarig och olycksutredare på Tågab, ägnade hela dagen åt att krypa omkring bland de skadade vagnarna, men han säger sig inte ha någon förklaring. Inte ännu.- Jag ser en bana som borde ha en bättre standard. Jag har inte hittat några fel på vagnarna och lasten var perfekt lastad av folket i hamnen i Västervik. Det har lokföraren berättat för mig. Men nu gäller det att i samförstånd att hitta en förklaring till urspårningen.Stoppet ställer till problem för godstrafiken, vilket drabbar hamnbolaget VLI i Västervik:- Vi skulle ha kört fem tågsätt under nästa vecka. Det är alltid olyckligt när vi inte kan köra de volymer som är beställda. Persontrafiken ska i gång om två veckor. Invigningen av de nya tågen sker den 5 juni, och då är Trafikverkets förhoppning att järnvägen ska vara körbar igen.Två av de nya tåg som ska sättas in på Tjustbanan finns i Västervik, och är fastlåsta för de övningskörningar som gjorts den senaste tiden.
Webb-tv
Se video från olycksplatsen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om