Detaljplanearbetet har dragit i gång för Stenhamra. Många undersökningar sker samtidigt och det är många olika typer av hänsyn som måste tas.
– Det här är en extremt komplex plats att bygga på. En tredjedel av parkeringen ligger lägre än 2,8 meter, så den delen av området måste säkras för översvämningar eller så behöver marken höjas upp, säger Johan Delvert som är ansvarig planarkitekt på Västerviks kommun.
Men det är mer saker att tänka på än närheten till Gamlebyviken för den som vill bygga på platsen.
Just nu pågår exempelvis en geoteknisk undersökning av området. Geoteknikern Stefan Löfgren, som i förra veckan undersökte marken kring silon i Gamleby, ska den här veckan borra i marken på Stenhamraparkeringen.
Totalt ska han undersöka marken på 20 olika platser.
– I Gamleby gjorde vi en stabilitetsutredning på grund av skredrisken. Här rör det sig snarare om en grundläggande geoteknisk undersökning som bland annat innebär att jag undersöker jordlagerföljden och borrar och ser hur långt det är ner till berget, säger Stefan Löfgren.
Syftet med undersökningen är att säkerställa att marken är lämplig att bygga på.
– Just på den här platsen är det ganska mycket lera i marken och då är den här undersökningen extra viktig att göra, särskilt med tanke på det som nyligen hände utanför Stenungsund, säger planarkitekten Johan Delvert.
Han tänker på skredet som skedde på E6 utanför Stenungsund i slutet av september.
Det är inte bara Stenhamraparkeringen som kan komma att bebyggas i framtiden. Även Gula villan, som är omgiven av en parkliknande fruktträdgård, ligger inom det område som ska få en ny detaljplan. Därför genomförs också en naturvärdesinventering för att undersöka vilka naturvärden som behöver tas hänsyn till.
– Dessutom angränsar Stenhamra till trähusbebyggelsen på Gamla norr som är av riksintresse för kulturmiljövård, säger Johan Delvert.
Därför görs också en kulturmiljöutredning. Syftet med den är att se till att den nya framtida bebyggelsen tar hänsyn till omgivande byggnader och passar in i stadsmiljön.
– Vi behöver bland annat titta på något som kallas betydande olägenhet. Det kan exempelvis handla om hur mycket de befintliga byggnaderna i närheten skulle skuggas av den nya bebyggelsen, säger Johan Delvert.