Om att göra bilder av visioner

Johan Westrin har i höst givit ut en bok om moderata valaffischer och det är ett gediget material av alster han gått igenom. I dagens kolumn kommenterar Ola Mårtensson denna bok.

Foto:

Västervik2008-12-03 00:07
De har till syfte att locka väljarna till partiet men också att locka eller skrämma väljare från motståndarlägret. Det är valaffischerna jag avser. Högaktuella ett par månader vart fjärde år, men redan dagen efter valdagen tämligen passé.Den som läser Johans Westrins i höst utkomna bok "Den moderata bilden", får dels en historielektion om svensk politik sedan moderaternas föregångare - Allmänna valmansförbundets bildande 1904 och dels en spännande bildupplevelse i form av massor av bilder på valaffischer från tidigt 1900-tal fram till 2006.Varje decennium och varje partiledarperiod sätter sin prägel på affischerna. Bildterans slogan "Det bästa för Sverige" med stark Europaprofil och med affischer med ett stort blått ja på gul botten. Gösta Bohmans och Ulf Adelsohns tid som partiledare kännetecknades av affischer i en blå färgskala och bilder på blå himmel och små lätta moln - en frihetssymbol, kombinerat med ett kort budskap och ett stort mörkblått m.Två affischer i boken ger ett särskilt intryck på mig. Dels är det valaffischen från 2006 med texten "Sverige behöver ett nytt arbetarparti" och en mycket populär valaffisch från ungdomsförbundet 1928 med texten "En var som röstar på ’arbetarepartiet’ röstar för Moskva (se bilden ovan). Valet 1928 kom i efterhand att kallas kosackvalet, kanske inte så svårt att förstå när man ser bilden. Affischen ingick i en serie med affischer som appellerar till väljarens avsky mot kommunismen. Socialdemokraterna hade något år tidigare ingått valkartell med kommunisterna och drev dessutom en socialiseringspolitik som högern reagerade starkt emot. Det är en obehaglig och skrämmande bild vi ser. Mörka och dystra färger. Ett sammelsurium av soldater finns i bakgrunden. Man försöker sig på ett misstänkliggörande av motståndarnas avsikter - på långa håll i närheten av vår tids valpropaganda, men säkert både effektiv och mer verklighetsnära i slutet av 20-talet. Valåret 2006 lanserades moderaterna med epitetet nya. På affischen står "Sverige behöver ett nytt arbetarparti". "Nya moderaterna" står det tryckt i högra hörnet.Varje parti har sin själ och sitt sätt på vilket de kommunicerar med väljarna. Dock förändras detta successivt. Det är intressant att se förändringen och Westrin är en bra guide på den moderata resan från att varna för ett arbetarparti till att själv vilja spela rollen som ett.
Ny bok
Den moderata bilden. Johan Westrin Ekerlids förlag
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!