"Oj, vad snyggt!"

Västervik har nu landets modernaste Systembutik.

Västervik2003-05-28 06:00
På tisdagsförmiddagen slogs portarna upp till Systembolagets nya självbetjäningsbutik på Kvarngatan i Västervik.
- Oj, vad snyggt det har blivit! Och så stort det är, utbrast första kunden Sölve Hellman som knappt trodde det var samma lokaler som före ombyggnaden.
Kunderna har nu tillträde till inte mindre än 900 kvadratmeter butiksyta. Butikslokalen ligger i vinkel, vilket ger god överblick över hyllor och sortiment.

- Även inre lokaler, som kunderna tidigare inte såg, ingår nu i butiksytan. Det finns dock fortfarande personalutrymmen och ett lager kvar innanför, säger Systembolagets ställföreträdande presschef Lennart Agén.
Det är en färggrann butik Västerviksborna nu har fått.
Orange, rött och ljusgrönt blandas med toppmoderna hyllor av metall och blänkande glas. Hyllorna är bara 1,65 meter höga, vilket ger fin överblick.
- Vi använde vår korta vd Anitra Steen som måttstock. Kan hon se över hyllorna så gör även de flesta kunder det.

I och med självbetjäningsbutiken tror Systembolaget att försäljningen i Västervik ska öka med 7-8 procent. Butiken ska även i fortsättningen ha tretton personer anställda. Ingen behöver sluta för att kunderna själva nu gör en del av jobbet.
- Däremot blir det avsevärt kortare väntetider nu när nummerlapparna försvunnit och det i stället finns sex utgångskassor, säger Lennart Agén.

- Maximalt fyra, fem minuter även dagar med toppbelastning.
Butiken har samma sortiment som förr, cirka tusen artiklar.
Öl är det som säljs bäst i Västervik.
- Västervik är en utpräglad ölstad. Ni ligger på topp i länet och bland de främsta i landet, säger Lennart Agén.
- Jag var negativ och mycket skeptisk inför ombyggnaden. Jag trodde vi helt skulle tappa kundkontakten, säger kassörskan Inger Lambertsson.
- Nu har jag ändrat mig och tycker allt har blivit toppen. Jobbet är omväxlande med arbete både på golvet och i kassan.

Av erfarenhet vet man att svinnet fördubblas vid övergång till självbetjäning. Från 0,2 till 0,4 promille. Whiskyn står nu därför närmast kassorna, inom synhåll för personalen.
- Att införa självbetjäning är ett led i vår strävan att förbättra servicen. Men samtidigt är alkohol inte vilken vara som helst. Våra varor ska säljas med stort socialt ansvar, betonar butikschef Anders Sangrud.
- Det innebär bland annat att vi har strikt ålderskontroll och inget intresse av att sälja mer varor till kunderna än vad de planerat att handla.
Varenda skrymsle av butiken övervakas dessutom med ett flertal videokameror. Vissa dagar finns dessutom civilklädda butikskontrollanter ute bland hyllorna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om