Det var i mitten av maj som livsmedelskedjan Lifvs öppnade en av sina obemannade butiker i VÀstervik. Ett koncept som gÄr ut pÄ att kunderna loggar in via en app pÄ telefonen, med vilken de skannar varorna för att sedan betala i appen. Tanken var att butiken skulle locka mÄnga av de bÄtturister som lÀgger till i hamnen under sommaren, men kunderna blev inte lika mÄnga som man hoppats pÄ.
â Det har gĂ„tt enligt förvĂ€ntan men vi hoppades mycket pĂ„ bĂ„tturisterna. DĂ€rför blev det inte riktigt det driv vi ville, vilket inte Ă€r sĂ„ konstigt med tanke pĂ„ denna lite annorlunda sommar, sĂ€ger Emma Bayer, drift- och försĂ€ljningschef pĂ„ Lifvs.
Responsen frÄn kunderna menar dock Emma Bayer har varit bra, och hon berÀttar att mÄnga visat tacksamhet över butikerna.
â Vi fĂ„r alltid mĂ„nga glada tillrop frĂ„n kunder som sĂ€ger att vĂ„ra butiker Ă€r smidiga och som tycker det Ă€r bra att vi finns pĂ„ platser dĂ€r det inte finns nĂ„gon annanstans att handla, sĂ€ger hon.
Och butiken ska fÄ stanna kvar i VÀstervik Àven nÀr sommaren Àr över, men placeringen kan komma att förÀndras. Kedjans koncept gÄr nÀmligen ut pÄ att flytta butikerna till de platser dÀr de Àr av störst behov.
âDet Ă€r ju det som Ă€r sĂ„ bra med vĂ„rt projekt, att vi kan anpassa oss efter var kunderna behöver oss som mest. Förhoppningen nu Ă€r att vi ska kunna öppna ytterligare butiker i omrĂ„dena i och kring VĂ€stervik, sĂ€ger Emma Bayer.