Nytt system ska göra resan enklare

Länstrafiken lovar att inte höja priserna vid nyår. Å andra sidan införs ett nytt biljettsystem nästa sommar - och då blir biljetten dyrare. - Vi vill göra det lättare att resa, säger KLT:s trafikchef, Katharina Seijsing.

Halka på gator, höga snövallar, Sven Helge Busschaufför, bussdäck.

Halka på gator, höga snövallar, Sven Helge Busschaufför, bussdäck.

Foto: Anders Steiner

Västervik2009-12-30 15:52
Alla pappersbiljetter och plastkort som finns i dag ersätts med ett enda chipsförsett resekort.- Där kan man ladda alla olika produkter som vi levererar, säger Katharina Seijsing.Resenären kan själv bestämma vilket belopp som ska laddas på kortet, eller betala för den resa eller produkt som köps. Till exempel avgiften för veckopendling mellan Västervik och Överum. Resekortet ska kunna laddas på internet eller via mobilen. Särskilda biljettautomater ska sättas upp på Resecentrum och i de större orterna.- Det blir också lättare att åka över länsgränserna. Med pengar på resekortet kan man betala resan direkt och behöver inte krångla med nya biljetter. Men man kommer inte åt de unika reseprodukter som varje länstrafikbolag har.Om man inte skaffar sig ett nytt resekort går det också bra att betala med ett vanligt kreditkort genom de nya terminaler som varje buss utrustas med. På så sätt försvinner också en stor del av kontanthanteringen. En nyhet är särskilda ungdomsbiljetter.- Vi ska bli mer tillgängliga och det ska bli enklara för resenären. Tidigare kanske någon hade ett kort som gällde enbart mellan två destinationer, och dessutom kanske behövde ett 10-resorskort. Allt detta biljettkrångel försvinner, säger Katharina Seijsing.Så var det då detta med priserna. Det blir prishöjning när det nya biljettsystemet införs.- Priserna kommer att justeras, men inte mer än det styrelsebeslut som finns på att priserna räknas upp mot konsumentprisindex. Det brukar vi normalt göra vid årskiftet, men nu väntar vi till sommaren då det nya systemet införs.Närmast väntar test av systemet i ett antal bussar och sedan utbildning för närmare 600 bussförare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om