Nytt slag mot järnvägstrafiken i länet: "Bedrövade"

Regionen ser ut att tappa 18 miljoner kronor i statsstöd för Stångådalsbanan. Regionmajoriteten uppger att framtiden för banan är osäker. Det kan påverka Tjustbanans framtidsutsikter.

Kan en miljonsmäll på Stångådalsbanan bli en dominobricka som fäller Tjustbanan?

Kan en miljonsmäll på Stångådalsbanan bli en dominobricka som fäller Tjustbanan?

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2024-10-15 14:14

– Vi fick beskedet för några dagar sedan från Trafikverket. Det kom som en chock. Vi är bedrövade, säger regionrådet Angelica Katsanidou (S).

I en ny prioritering drar Trafikverket in statsstödet på 18 miljoner kronor till Stångådalsbanan mellan Kalmar-Vimmerby-Linköping. Förändringen gäller från och med årsskiftet. Stödet till Tjustbanan försvann för ett antal år sedan.

– Det är väldigt mycket som skjuts över på oss. Alla förstår att vi kan inte höja biljettpriser motsvarande 18 miljoner kronor, säger Angelica Katsanidou.

I dag kostar trafiken på Stångådalsbanan 91 miljoner kronor om året. Man får in ungefär 20 miljoner kronor i biljettintäkter. Kostnaden på Tjustbanan är 28 miljoner kronor.

Om Stångådalsbanan skulle vara i fara är det dåliga nyheter för Tjustbanan.

De båda banorna delar sträcka den sista biten in till Linköping. Man delar fordonspark. Om den ena banan försvann kan det bli dyrare och svårare att driva den andra vidare. Tjustbanan är den mindre av de två banorna.

undefined
Angelica Katsanidou (S) säger att det skulle bli tungt för regionen att kompensera för ett bortfall på 18 miljoner kronor.

Kan Tjustbanan leva vidare utan Stångådalsbanan?

– Det är för tidigt att säga i det här läget, säger Angelica Katsanidou.

Däremot konstaterar hon att det vilar flera tunga moln över järnvägstrafiken i länet just nu: Som förslaget att inte låta Tjust- Stångådalsbanan gå ända fram till Linköpings framtida centralstation i framtiden.

Angelica Katsanidou lägger ansvaret för den uppkomna situationen på regeringen. Hon menar att Trafikverkets prioritering kommer av att regeringens anslag inte motsvarar Trafikverkets behov.

– Jag hoppas att våra kompisar i regionen vars regeringspartier styr använder sina kontakter för att vi ska kunna få ett fortsatt statsbidrag.

Jimmy Loord (KD) säger att han precis fått höra talas om det indragna statsbidraget.

– Först behöver jag kontrollera uppgifterna, Om de stämmer kommer de närmaste dagarna att gå till viktiga interna samtal, säger han.

Loord säger att om Trafikverket tänker dra in stödet måste infrastrukturministern eller finansministern gå in och göra en ny prioritering. 

undefined
Jimmy Loord (KD) säger att om uppgifterna om det indragna bidraget stämmer så räknar han med att regeringen ska gå in och göra en ny prioritering.

Om uppgifterna stämmer och blir verklighet –  finns det någon risk att hela järnvägssystemet med Stångådalsbanan och Tjustbanan stämmer?

– Då får vi ta en dialog i länet om vad vi mäktar med, säger han, men lägger till att det är för tidigt att bestämma sig:

– Min inriktning de närmaste dagarna är att arbeta för att vi ska få behålla statsbidraget, att det ska göras en ny prioritering.

Västerviks-Tidningen har även varit i kontakt med Trafikverkets kommunikationsdirektör Anna Lihr som menar att det inte har fattats något formellt beslut om att dra in statsbidraget för Stångådalsbanan.

– Det är helt riktigt att vi (Trafikverket) inte har fått tilldelade medel så det kommer att bli svårigheter, men det finns inget formellt beslut, säger Anna Lihr för att förtydliga hur läget ser ut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!