Nytt rederi berett ta över

"Färjetrafik ska igång snabbast möjligt igen från Västervik".

Hur länge måste Lucernahamnen i Västervik ligga tom och ödslig, så när som på ett och annat massavedsfartyg? Västerviks kommun och hamnbolaget VLI hade på fredagsförmiddagen ett möte som syftade till att snarast få igång färjetrafik från Västervik igen. Också ett helt nytt rederi som är villigt att ta över Baltikum-trafiken deltog i mötet. Foto: MAGNUS GLANS

Hur länge måste Lucernahamnen i Västervik ligga tom och ödslig, så när som på ett och annat massavedsfartyg? Västerviks kommun och hamnbolaget VLI hade på fredagsförmiddagen ett möte som syftade till att snarast få igång färjetrafik från Västervik igen. Också ett helt nytt rederi som är villigt att ta över Baltikum-trafiken deltog i mötet. Foto: MAGNUS GLANS

Foto:

Västervik2003-01-04 06:00
Ett möte för att snarast möjligt få igång färjetrafik från Västervik igen hölls på fredagsförmiddagen med bland annat representanter för Västerviks kommun och företrädare för hamnbolaget VLI.
Deltog i mötet gjorde också ett nytt rederi som vill trafikera Västervik-Estland.
- Färjetrafik från Västervik ska i någon form igång snabbast möjligt igen, säger kommunchefen Conny Jansson.
- Västerviks kommun har ännu inte förlorat något . Det vi lagt ned i form av infrastruktur, ombyggnad av färjeterminalen och byggandet av ett tullhus ser vi som en bra investering för framtiden.
- Den investeringen ska snabbast möjligt kunna användas igen.
I fredagens möte medverkade förutom Conny Jansson kommunens utvecklingsledare Bruno Nilsson och VLI:s vd Carl-Johan Carlstedt.
Hamnbolaget VLI, Västerviks Logistik & IndustriAB, arrenderar Västerviks hamn och betalar för detta en fast, årlig hyra till Västerviks kommun. En hyra som är densamma oavsett vilka fartyg som trafikerar Västerviks hamn.

Initialt är det VLI som drabbas i form av mindre arbete och minskade intäkter i form av uteblivna hamnavgifter, då färjan Mermaid försvann. VLI har tvingats varsla två anställda om uppsägning på grund av för minskade arbetsuppgifter.
Det var VLI:s personal som med sina speciella dragfordon körde alla trailers ombord på färjan och iland på Lucerna. Tre sådana fordon står nu oanvända.
Storleken på VLI:s arrende baserades på det ekonomiska underlag som presenterades när uthyrningen av hamnen genomfördes. Arrendet bygger alltså på den tidigare omsättningen i hamnverksamheten.
- Både för VLI och Västerviks kommun är det en förlust att färjan inte finns kvar i Västervik, säger Conny Jansson.
- Sedan vi nåddes av beskedet om att färjan skulle chartras ut har kommunen jobbat hårt för att försöka hitta lösningar för en ny färjeförbindelse. Vi har pratat med både VLI och VV-Line.
- Och så har det dykt upp en helt ny intressent som efterhört möjligheterna att få börja bedriva färjetrafik från Västervik, avslöjar kommunchefen som i dagsläget inte vill berätta vilket rederi det rör sig om.
Conny Jansson menar att det positiva med den färjetrafik och det arbete VV-Line lagt ned visat att det finns ett stort godsflöde mellan Västervik och framför allt Estland.
- Färjetrafiken har också visat att den hamnoperatör som finns här i Västervik , VLI, har en god kunskap om att hantera den här typen av fartyg.
- Det vi båda har som mål är att verka för att färjetrafik i någon form kommer igång igen. Det är huvudmålet för både VLI och kommunen i detta läge. I regi av VV-Line eller något annat rederi.
Kommunen har alltså inte förlorat något hittills. VV-Line har dock släpat efter med betalningar av hyra för tullbyggnaden och har därför tvingats upprätta en betalningsplan.
- VV-Line var skyldiga oss 1,2 miljoner kronor vid julhelgen och en betalningsplan är uppgjord för tre betalningstillfällen. Den första tredjedelen ska betalas nu på tisdag, säger Conny Jansson.
VLI:s vd Carl-Johanson Carlstedt vill inte säga hur mycket pengar man förlorar på att färjan försvann:
- Vi har naturligtvis tappat en del av vår omsättning. Några summor vill jag dock inte gå in på. Rederiets avhopp kom som en blixt från en klar himmel.
- Det gäller att färjetrafik från Västervik snabbt kommer igång igen. Vi har en upparbetad godsvolym till och från Baltikum som vi inte får mista.
Carl-Johan Carlstedt vill heller inte kommentera om och i så fall hur mycket VV-Line är skyldig hans företag:
- Vi har gjort en överenskommelse vars innehåll är en affärshemlighet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om