Nytt däck ska minska bensinförbrukningen

Det nya superdäcket är här. Med rekordlågt rullmotstånd sänker det förbrukningen av bensin med 20 liter per 1 000 mil.

De främsta orsaken till att Michelins nya däck har lägre rullmotstånd än konkurrenterna är den nya gummiblandningen som utvecklats.

De främsta orsaken till att Michelins nya däck har lägre rullmotstånd än konkurrenterna är den nya gummiblandningen som utvecklats.

Foto:

Västervik2008-03-19 00:05
För att uppnå EU:s klimatmål måste utsläppen av växthusgaser från bilarna minska kraftigt. Fokus i debatt och forskning ligger naturligt nog på själva drivmedlen för att hitta nya alternativ till bensin och diesel. Men i skuggan av detta tas andra steg för att minska bilarnas förbrukning av drivmedel. Det senaste kommer från däcktillverkaren Michelin som inför sommaren presenterat sitt nya miljödäck Energy saver. Med en helt ny gummiblandning i däcket har man lyckats minska rullmotståndet kraftigt. Det leder till mindre friktion - vilket betyder att mindre bränsle går åt för bilen. - Den största utmaningen har legat i att hitta den gummiblandning som fungerar bäst i vardagen för vanliga bilar, alltså bilar som kör med ett tryck på strax över två bar i däcken, säger Bernt Wahlberg på svenska Michelin. Besparingen är inte dramatisk för den enskilde konsumenten, det handlar om ungefär 20 liter per 1 000 mil. Ser man det på däckens livscykel - de här däcken ska hålla över 4 000 mil om de körs med rätt lufttryck - blir besparingen ungefär en tusenlapp jämfört med andra däck. I miljöblastning handlar det om en minskning med 50 kg koldioxid per 1 000 mil, eller fyra gram per kilometer. - Den stora effekten får man så klart om många skulle byta till vårt däck. Om alla Sveriges 4,2 miljoner bilar hade däcken skulle det handla om 210 000 ton koldioxid. Det är naturligtvis inte realistiskt, men däcket kommer ändå få storskalig betydelse efter att många nya bilmodeller har Energy saver originalmonterade. . - Det är viktigt att den här utvecklingen fortsätter, för friktionen från bilens däck är i stort sett densamma oavsett om man kör i stad eller på landsväg. En aerodynamisk utformning på bilen sänker till exempel motståndet på landsväg, men har nästan ingen betydelse alls i stadstrafik, säger Bernt Wahlberg.
Tyska tester
Det oberoende tyska provningsinstitutet Tüv har testat Energy saver tillsammans med fem andra premiumdäck. De visade att Michelins däck gav sänkt bensinförbrukning. De visade också att däcket hade kortare bromssträcka, upp till tre meter kortare än konkurrenterna. Testerna visade också att däcket hade upp till 40 procent längre livslängd. Michelin säljer ungefär 70 miljoner däck i Europa varje år och räknar med Energy saver ska stå för 30 procent av dessa. (TT Spektra)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om