Nytt biljettsystem – en kostsam affär för KLT

Investerings- och driftskostnaderna för Kalmar länstrafik har ökat med 7,7 respektive 5 miljoner kronor sedan budgetbeslutet togs för ett år sedan.

När införandet av det nya biljettsystemet dragit ut på tiden har flera delar ökat i kostnad, som till exempel inmontering av teknisk utrustning i fordon, menar KLT-chefen Christer Holmgren.

När införandet av det nya biljettsystemet dragit ut på tiden har flera delar ökat i kostnad, som till exempel inmontering av teknisk utrustning i fordon, menar KLT-chefen Christer Holmgren.

Foto: Karin Hertz/Arkiv

Västervik2020-06-01 17:50

Det meddelar kollektivtrafiknämnden efter sitt senaste sammanträde den 29 maj.

Christer Holmgren, chef för Kalmar länstrafik, KLT, betonar dock att detta inte ska drabba resenärerna.

– Biljettpriset kommer inte att höjas beroende på detta, säger han.

Att läget ser ut som det gör har flera förklaringar, menar han.

– Det nya biljettsystemet Projekt Lynx är försenat och upphandlingar har överklagats med ytterligare förseningar som följd.

– Ny teknisk utrustning har också försenats beroende på corona. Dessutom har fler konsulttimmar än beräknat gått åt då det nya biljettsystemet visat sig vara mer komplext än man räknat med, säger Holmgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!