– Vi trodde det i början, men de som har mått sämre under pandemin hamnar inte hos oss i första hand, utan på hälsocentralerna. Vi får se hur det ser ut om ett halvår, om det blir några eftereffekter, säger Ida Wahlgren.
När covid-19 just brutit ut märkte de att många patienter bokade av sina tider. Samtidigt har personalen ställt om och alla patienter över 70 får rådgivning via telefonsamtal i stället för att besöka mottagningen.
– Vi frågar alla patienter om de har symtom och vi har blivit bättre på att sköta våra möten digitalt, säger Linnéa Wikander.
– Inte minst andra typer av möten än patientmöten. Interna möten är nästan alltid digitala numera, säger Lisa Seger.
En skillnad för personalen är också att de nu har börjat med arbetskläder. Och om de är nära patienterna, för att till exempel ta ett blodtryck, så är det skyddsvisir som gäller.
– Alla har fått sina personliga skyddsvisir och det finns en helt annan medvetenhet kring hygienrutiner, även hos patienterna, säger Christian Fredriksson.
I början av pandemin fanns förstås en viss oro även här men de tycker att det hela har skötts på ett bra sätt, att informationsflödet har fungerat bra. Ny information och nya rutiner har snabbt delats på intranätet.
– Där var IT snabba med att se till att det fungerade, säger Ida Wahlgren.
Tills vidare kommer mottagningen att fortsätta med de nya rutinerna.