Förra gången stöp det på pengarna. Det redan beslutade anslaget försvann någonstans i Trafikverkets prioriteringslistor. Men nu ska allt gå i lås och nya förslag på utformning av rastplatsen har sedan en tid funnits för påseende hos Västerviks kommun. VT har tjuvtittat på ett av förslagen över hur möblerna ska utformas. Där har kommunen sagt att man gärna ser bänkar och skivor tillverkade från stenhuggeriet i Flivik.
Den nya rastplatsen får en härlig vy mot vattnet och utformas med separata in- och utfarter, uppställningsplatser för husvagnar, husbilar, personbilar och tunga fordon. Servicebyggnad med toaletter har också möjlighet till tömning av latriner för husvagnsägare.
- Eftersom platsen ligger nära vattnet så använder vi oss av slutna tankar för latrinerna, säger Helena Niordson.
En bergborrad brunn ska förse rastplatsen med vatten. Den bedöms inte påverka vattentillgången för de boende i Botrop 450 meter bort. Vattenuttaget på ett år beräknas inte vara mer än för ett enfamiljshushåll.
E22 breddas vid platsen med ca en meter för att ge plats åt ett "trafikmagasin" för södergående trafik. Tillfarten till bostäderna i Maråker-Botorp och till kraftverket sker ungefär som i dag medan utfart sker genom parkeringsytan och den nya anslutningen till väg E22.
Trafikverket bedömer att det med hänsyn till den relativt låga trafikmängden räcker med 1+1 körfält förbi rastplatsen. Hastigheten förbi platsen blir 70 eller 80 km/h.
Sträckan mellan Västervik och Oskarshamn har idag två rastplatser, vid Lebo och Glabo, men de är i dåligt skick och kan inte utvecklas. Satsningen på Botorpsström motiveras bland annat av säkerhetsskäl, att det på våra större vägar ska finns bekväma rastplatser med lämpliga avstånd för att göra resan säker och komfortabel.