Nya medier - fakta och fiktion i en förvirrande blandning

Internet erbjuder allt fler kommunikationsvägar mellan människor, samtidigt möjliggör dessa kontaktytor också en annan slags bevakning - en övervakning. Och olika aktörer såsom företag, politiska partier, försäkringsbolag och många vet att utnyttja detta.

Västervik2009-06-22 00:06
En del kommunikationskanaler är uppenbara och till och med förväntade hos mottagaren, man är beredd på att det som visas mellan programmen i de kommersiella tv-kanalerna är reklam riktad till oss som konsumenter. Men där vi tidigare mest konfronterades med tvättmedel och hygienartiklar möter vi nu också våra folkvalda, som informerar oss om vilka de är och vad de står för - eller gör de bara reklam för sig?Det blir allt svårare i den snåriga mediadjungeln att veta vilka budskap som är riktade till oss i upplysningssyfte och vilka som har kommersiella eller ideologiska intentioner. Tre exempel från olika håll i mediavärlden illustrerar detta.När försäkringsbolaget IF nyligen gjorde en reklamfilm, med nyhetsreportern Elisabeth Höglund i huvudrollen filmades en sekvens som såg ut som en upptagning från en mobilkamera och lades upp på you-tube. Eftersom Höglund befinner sig på Stureplan och är i full färd med att sparka omkull en motorcykel spreds filmen snabbt och hamnade så småningom på flera mediabolags hemsidor.Tidningen Journalisten uppmärksammade i dagarna en övervakningssida som registrerar flertalet av de stora mediabolagens aktiviteter på nätet. Om man är nyfiken på vad medarbetarna ägnar sin arbetstid åt kan man kika på vilka sidor de befunnit sig på under dagen. Facebook, som är en populär kommunikationskanal, riskerar att komma i konflikt med individens trovärdighet. Den personliga online-profilen motsvarar inte alltid den enskilda människans personlighet och kan utgöra ett hinder vid en presumtiv arbetssituation eller annan avgörande hållpunkt i en människas liv. Samtidigt kan den som är strategiskt lagd framgångsrikt fiktivisera sin egen person för att höja sin attraktionskraft också på yrkesområdet.Vilka slutsatser kan man egentligen dra av sådan information? Informationsflödet ökar samtidigt som olika typer av medier konstant infiltrerar varandra. Och det blir svårare att lita på kunskap när det inte går att skilja mellan information, opinionsbildning och ren reklam. I ett längre perspektiv framstår det som ohållbart att flytande gränser ska få gälla överallt - risken finns att den misstro som finns mot politiker eller reklamföretag spiller över på varje del av vardagen. Finns det oskyldiga statusuppdateringar på Facebook eller försöker kompisen sälja in ett varumärke när han skriver "på väg till Åhléns för att skaffa solglasögon"?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om