Nya hotet mot Tjustbanan: Organisation varnar

Organisationen Svenska Järnvägsfrämjandet kritiserar att Tjustbanan och Stångådalsbanen riskerar att förlora statusen som riksintresse.

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet tycker att det är viktigt att Tjustbanan får behålla sin status som riksintresse.

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet tycker att det är viktigt att Tjustbanan får behålla sin status som riksintresse.

Foto: Kristina Westring

Västervik2021-03-07 17:00

Just nu arbetar Trafikverket med frågan om vilka vägar, järnvägar samt flyg- och båtförbindelser som ska vara riksintresse i framtiden.  I dag klassas Tjustbanan som riksintresse. Det betyder att järnvägssträckan mellan Västervik och Linköping ska vara särskilt skyddad mot åtgärder som hota banans framtid. 

Svenska Järnvägsfrämjandet har reagerat på att flera lokala järnvägsbanor runt om i landet är på väg att förlora sin status som riksintresse. Tjustbanan är en av järnvägssträckorna där organisationen är kritisk mot planerna.

Organisationens ordförande Ulf Flodin skriver att Trafikverket själva säger att järnvägar med möjlighet till omlastning till och från sjöfart ska vara riksintresse:

"Men ändå föreslår Trafikverket att Tjustbanan mellan Linköping och Västervik, som ju har godstrafikhamn inte ska vara riksintresse", skriver han i yttrandet, som han även skickat till Västerviks kommun för kännedom.

Han anför också att både Tjustbanan, och syskonjärnvägen Stångådalsbanan, är långa sträckor, elva respektive 23 mil som förbinder två län.

I brevet skriver han att statusen som riksintresse har en avgörande betydelse. Utan det skyddet kan kommuner längs med banorna börja planlägga järnvägsmark till exempel för bostäder. 

– För Tjust och Stångådalsbanan är riksintresset viktigt så att inte Linköpings kommun i sin iver att få ett underjordiskt resecentrum omöjliggör banornas anslutning till Ostlänken, tar han som exempel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!