"Nya fartyget en fin tillgång för oss"

Sjövärnskåren stolt över sitt skolfartyg.

Västervik2004-09-03 01:00
- Vi bad om hjälp med en belysningsarmatur på vårt gamla fartyg. Efter några dagar ringde marinen och frågade om vi inte ville ha ett helt fartyg i stället.
- När vi kom ned till flottbasen i Göteborg och fick se det granna, vattenjetdrivna fartyget höll vi ett styrelsemöte på stående fot och tackade genast ja.
Det berättar Per-Jörgen Jensen som är kassör i Norra Smålands Sjövärnskår i Västervik, som idag har cirka 230 medlemmar. Ombord är Per-Jörgen Jensen maskinchef.
Fartyget, som hade en del skavanker som behövde åtgärdas, kördes via Göta kanal hem till Västervik i slutet av september 2003. Under det år som nu har förflutit har "Skolfartyg99" både byggts om rejält och renoverats maskinellt.
enbart radarsystemen har kostat föreningen över 150000 kronor     pengar man fick loss när det gamla fartyget såldes.
När sjövärnskåren fick fartyget hade den mittersta av de tre motorerna exploderat.
Nu är den ersatt med en begagnad, konverterad lastbilsmotor på 14 liter och 550 hästkrafter föreningen fick köpa för 25000 kronor.
- Samtidigt var företaget vänligt nog att sponsra vår verksamhet genom att skicka med olika reservdelar till motorerna till ett värde av 100000 kronor, säger Per-Jörgen Jensen.
Båten som Norra Smålands Sjövärnskår (www.svk10.org) fick har byggts i bara ett enda exemplar. Det är en prototyp för hur man allra först tänkte sig att den svenska Stridsbåt90 skulle se ut.
Den är byggd helt i aluminium, bortsett från styrhytten som byggts i tung pansarplåt.
Ombord finns en släckutrustning, inklusive en högeffektiv brandspruta som klarar 3150 liter vatten per minut.
- Framöver är tanken att vi ska ha ett samarbete med räddningstjänst, sjöräddning och polis. Vi ska kunna hjälpa till vid bränder till havs.
Den 18-19 september ska "Skolfartyg99" vara start- och målbåt under kappseglingen Byxelkroken.
Sjövärskårens nya fartyg har en toppfart av 24 knop, men marschar på 16-17.
Frågan är bara om fartyget hinner fram till Byxelkrok före de Tornadobåtar och andra snabba katamaraner som från och med i år tillåts delta i den populära kappseglingen?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om