Miljö- och byggnadskontoret har kontrollerat "redlighet och spårbarhet". Redlighet syftar på att livsmedelsföretagare ska vara ärliga mot sina kunder med vad de säljer och serverar. Spårbarhet innebär att alla livsmedel ska kunna spåras.
Av 23 besökta verksamheter noterades 20 avvikelser hos 9 av dessa. Hos 14 verksamheter noterades inga avvikelser.
Det vanligaste felet är att livsmedel i menyn inte stämmer överens med vad som serveras. Exempel på detta är parmaskinka, krabba och parmesanost.
– Det är inte bara oärligt, det kan likväl vara riskfyllt. För en äggallergiker som kan äta parmesanost, men inte annan ost som innehåller ägg, är det en riskfylld situation, säger förvaltningschef Carolina Stalebrant.
Om det beror på medvetet fusk är dock svårt att säga, enligt rapporten.
– Det finns för lite data för att dra slutsatser om det finns några mönster bland restaurangerna. Det kan vara okunskap eller oklarhet i leverantörskedjorna, men till syvende och sist är det verksamhetsutövarens ansvar att leverera lagliga och säkra produkter, säger Stalebrant.
Senast ett liknande kontrollprojekt gjordes var 2013. Då noterades avvikelser hos 43 procent av restaurangerna.
Hur ska man få bukt med problemen?
Stalebrant säger att det förebyggande arbetet kommer fortsätta och att informationsförstärkning är ett viktigt verktyg.
Om någon upprepade gånger inte följer rekommendationerna kan nämnden besluta om förelägganden och viten.