Projektet ska presenteras nu på torsdag i Hummelstad fritidsgård, förstudien går för övrigt att granska på Trafikverkets hemsida. Byggtiden blir ca sju månader och kommer att betyda stora omvägar för trafikanterna, från 3,5 km upp mot 14 km beroende på start och målpunkter.
Men som alternativ till omledning av trafiken går det att bygga en flytande bro (pontonbro) på södra sidan av bron för provisorisk överfart. Det kräver relativt stora bankutfyllnader på båda sidor av Mjöltorpeån, som vattendraget vid bron kallas och som förbinder sjön Kogaren med Långsjön. Frågan är om Trafikverket vill skjuta till den extra kostnaden. Om detta blir det säkert diskussion vid torsdagens möte.
Trafiken (för den som kommer från E22) är tänkt att ledas om på Hallingebergsvägen över Skaftekulla och Älmarsrum, vidare mot Hallingeberg och vägen mot Blackstad, och sedan ut på väg 782 igen.
Väg 782, som också kallas för gamla Vimmebyvägen, går från E22 vid Almvik mot Toverum där den ansluter till väg 40. Den är vältrafikerad av pendlare boende i byarna och gårdarna längs vägen och som arbetar i Vimmerby och Västervik. Här går också en hel del tung trafik, mestadels skogsfordon till och från sågen i Grönhult.
Bron har vid inspektion visat sig ha "uppnått sin livslängd" som det heter hos Trafikverket, och har därmed tjänat ut. Bron har skador på landfästena, huvudbalkarna, kantbalkarna och tätskiktet. Bron är i så dåligt skick att om inget görs måste den tillåtna bärigheten på vägen sänkas.
- Det ska inte behöva ske före byggstarten tror Roger Siverth.
Trafikverket har skissat på två alternativ för brobygget. Antingen en betongbro eller träbro på betonglandfästen. Det senare alternativet har fördelen med en månads kortare byggtid, och därmed minskad avstängningstid för trafiken.
Bygget är kostnadsberäknat till 4,5 miljoner kronor.