Nu trängs fartygen på Lucerna igen
Aktiviteterna på Lucerna i Västervik har sedan flera år ständigt ökat. Numera är det en vanlig syn att flera fartyg ligger inne samtidigt. Det är stor skillnad mot när det under många år var alldeles tomt i hamnen.
Fullt. Timmer skeppas både ut och in från Lucernahamnen i Västervik. Just nu är det överfullt på den stora hamnplanen.
Foto:
Han bor i Västervik men är stationerad i Oskarshamn. En av många uppgifter är att köra ut lotsarna till ankommande fartyg. Den vanligaste mötesplatsen är en gott stycke utanför Västerviks angöringsfyr Västerbådan.
- Det blir en hel del pendlande men det är jag van vid. Men det är inte helt fel att ha uppdrag i Västervik.
Förutom Lucernahamnen i Västervik har Jonny och hans kolleger uppdrag i Oskarshamn, Mönsterås Bruk och hamnen i Flivik till vilken trafiken också har ökat. Där är det utskeppning av sten som gäller i första hand.
Trafiken på Västervik förväntas öka ytterligare men det finns ett problem och det är infartsleden. För ett antal år sedan sprängdes det väldiga för att fördjupa vid Tallskärshålet för att större och mera djupgående fartyg skulle kunna anlöpa Västervik.
- Men fortfarande är leden väldigt smal, säger Jonny Larsson. Bara 60 meter på det smalaste stället.
- En annan sak som inte vore helt fel är att Västervik någon gång kunde få tillbaka färjetrafiken på Gotland.
Timmer, olja och massa är de vanligaste lasterna i Lucernahamnen. Västerviks kommun har de senaste åren satsat stora pengar på att rusta upp kajen på Lucerna. Även Banverket har ställt upp ekonomiskt trots att verket egentligen inte har med spåren efter Järnvägsstationen att göra.
Nu närmast skall en "genväg" för järnvägen anläggas över tidigare Södra Skogsägarnas tomt.
En av många nödvändiga åtgärder, för trafiken på Lucerna kommer att öka och det gäller såväl fartygs- tåg- som lastbilstrafik.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!