Nu har näringslivet satt betyg på kommunen

Företagarna har fått bedöma hur bra kommunen är på service. Västervik har blivit bättre, men hamnar på plats 137 av totalt 173 kommuner.

Kommunens miljö- och byggnadschef Carolina Stalebrant tycker att betygen var vad hon hade förväntat sig. Nu är planen att analysera delresultaten.

Kommunens miljö- och byggnadschef Carolina Stalebrant tycker att betygen var vad hon hade förväntat sig. Nu är planen att analysera delresultaten.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2020-04-24 06:00

Det är Sveriges kommuner och regioner, SKR, som har genomfört sin årliga servicemätning Insikt. Resultatet för 2019 visar att Västervik får bättre betyg jämfört med rikssnittet i alla kategorier utom en, livsmedelskontroll. 

Det genomsnittliga betyget för kommunen hamnar på 70,1 av 100 möjliga. Trots den låga placeringen står sig Västerviks resultat bra både i jämförelse med genomsnittsbetyget för länet och för riket.

Miljö- och byggnadschefen Carolina Stalebrant är nöjd med resultatet, hanteringen av bygglov har fått 68 i betyg, markupplåtelse 78, miljö- och hälsoskydd 78, livsmedelskontroller 64 och serveringstillstånd 84. 

Dock menar hon att betyget för livsmedelskontroller är missvisande, vilket beror på att SKR bedömt enbart beslutsärenden.

– Vi har gjort egna undersökningar med samma frågor i tio års tid, då har livsmedel fått bäst betyg.

Vad kan ni göra bättre?

– Nu ska vi internt samla alla berörda och grotta ner oss i delresultaten. Det här gör att vi kan jobba mycket effektivare med förbättringsarbetet, säger hon.

Olika typer av service har bedömts. Det genomsnittliga betyget för tillgänglighet blev 74, bemötande 76, kompetens 73, rättssäkerhet 71, effektivitet 75 och information fick lägst betyg, 68.

– Det är förmodligen där vi ska lägga krutet, säger Stalebrant och syftar på information. 

Det kan hända att ytterligare åsikter från företagare samlas in, för att få reda på vilka åtgärder som kan ge störst effekt och nytta, tillägger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!