Nu har glamouren kommit till campingen

Fenomenet "glamping" börjar slå igenom på allvar i Sverige. På Lysingsbadet möter man den nya trenden med kristallkronor och lyxigt inredda stugor.

Villavagnen är lika komfortabel som vilken sommarstuga som helst.

Villavagnen är lika komfortabel som vilken sommarstuga som helst.

Foto: Magnus Karlsson

Västervik2012-08-04 00:00

TrendspaningAllt fler campare nöjer sig inte med primitiva tältsemestrar. Nej, lyxigt och bekvämt ska det vara - samtidigt som man vill leva nära naturen. Trenden kallas glamping, och Handelns utredningsinstitut har i år utsett fenomenet till "Årets Smultron", vilket är en slags sommarens motsvarighet till "Årets julklapp".

- Det är modeord, känns lite svårdefinierbart. Men campingen går mer och mer åt att man har lyxigare standard. Det är bara att se på våra nyrenoverade servicehus, vi har kristallkronor i taket, säger Annika Källmark, marknadsansvarig på Lysingsbadet i Västervik.

Men glamping kan också innebära att bo i stugor och villavagnar i stället för tält, eller stora husvagnar med golvvärme och platt-tv.

- Det finns nästan ingen gräns för hur lyxigt man kan få det. Vagnarna växer i takt med våra behov, de kan ha salonger och tre sovrum, säger Annika Källmark, som själv provat på "glamping" i Sydafrika.

- Vi bodde i ett stort, lyxigt tält, med alla slags faciliteter.

Hon tror att trenden kommit till på grund av att alla slags människor numera befolkar campingplatserna - även bekväma storstadsmänniskor med höga krav på standard.

-  Det är inte en klassfråga, gemene man campar i dag. Trenden är att man vill komma ut i naturen. Vi lever i ett mediebrus, och är beroende av att få lugna ner oss och insupa naturen. Samtidigt vill man bo lyxigt, och fortfarande ha faciliteter och bekvämlighet.

På Lysingsbadet, som är en femstjärnig campingplats, har man märkt att camparna blivit mer kräsna. Kristallkronorna och de uppfräschade servicestugorna är ett sätt att möta deras önskemål och hänga med i svängarna.

- Vi vill att våra gäster ska uppleva att det är lyxigt och fräscht, och tänker ett steg längre i dag när det gäller allt från materialval till speglar, säger Annika Källmark.

Många campare vill dessutom ha den svenska torparidyllen - utan att behöva dra ner på boendestandarden. På Lysingsbadet finns således små röda stugor med lantlig charm, som inuti ser ut som vilket glassigt hotellrum som helst.

En trend på utländska resorter är all-inclusive-konceptet, där både mat och boende ingår. Det kan bli nästa stora grej på Västervikscampingen.

- Vi tittar på all-inclusive, och kommer att jobba med det i höst. Kanske blir det till 2013, säger Annika Källmark.

Semester-trender

Glamping = glamouröst, lite lyxigare campingliv.

Foodies = turister som smakar sig fram genom världen, till exempel genom att åka på lyxrestauranger i olika städer.

Plankning = begrepp som betyder att man lägger sig ner platt på marken på olika mer eller mindre märkliga platser i världen, fotograferar sig själv och lägger ut bilden på sociala medier.

Owling = lite samma sak som plankning, fast man sätter sig som en uggla med benen i kors.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om