Nu byggs Holmbåtar i Gamleby igen

Det var ett tag sedan en Holmbåt gick av stapeln i Gamleby. Nu är det snart dags igen, men likheterna slutar vid masten och namnet.

En dataanimering av den katamaran - Holm 54 - som håller på att ta form i Gamleby.

En dataanimering av den katamaran - Holm 54 - som håller på att ta form i Gamleby.

Foto:

Västervik2011-10-24 00:00

Nej, förresten finns det ytterligare en slående likhet. Precis som Knut Holm bygger Peter Spitaler och kompanjonen Mikael Engel sin prototyp i en byggnad som kräver att väggen rivs för att båten ska kunna tas ut.

I ett och ett halvt år har den österrikiske industridesignern Peter Spitaler envist kämpat på och bit och för bit närmat sig själva båtbyggandet. Han köpte en magasinsbyggnad i Gamleby hamn och började med en stor renovering. Tak, fönster och fler av golven är utbytta. Nu finns också en verkstad och ett kontor.

- Det har tagit tid att komma igång, men jag har inte bråttom, säger Peter Spitaler. Jag har burit på den här idén sedan 2005 och nu håller jag på att förverkliga den. Jag finansierar allt själv och har därför ingen blåslampa efter mig.

Båten, Holm 54, som håller på att ta form i Gamleby är en katamaran avsedd för segling på de stora haven. Den ska vara snabb men ingen tävlingsbåt.

- Holm 54 byggs med tanke på att ha goda seglingsegenskaper. Det finns många båtar i det här segmentet som mera är flytande sommarstugor än segelbåtar. Den här båten ska vara en njutning att segla men aldrig så hårt att hon går upp med ett skrov i luften.

Peter Spitaler är 48 år och kommer från Wien där han arbetat som industridesigner och där han nu, i egenskap av expert på plast, undervisar på "Akademie der bildenden Künste" som ett av många komplement till arbetet med Holm 54.

Bostaden har han i Blackstad och hela situationen är totalt ny för honom.

- Jag har aldrig sett så mycket natur som under min tid i Gamleby, säger Peter Spitaler. Det är helt underbart. Gamleby är en perfekt plats för projektet, här finns lokalerna, närheten till vattnet och många mycket skickliga företag som jag kan få hjälp av.

- Självklart kände jag till bröderna Holm och deras båtvarv i Gamleby långt innan jag kom till Sverige första gången.

Inne i den största lokalen finns plats att färdigställa ett skrov i taget. Hela båten är uppmålad på golvet och en sjundedel av spanten till ena skrovet står upp.

Båten byggs huvudsakligen i trä. Spanten fräses ut med datastyrd maskin som ger färdigvinklade och färdigbearbetade ytor. De fästs samman med längsgående ekstavar och skrovet kläs med plywood som i sin tur får beklädnad av komposit.

- Det finns många konkurrenter. Mina trumfkort är en båt i trä som har bra segelegenskaper och ett mycket flexibelt utnyttjande av utrymmena.

I bästa fall river Peter Spitaler väggen på sin verkstad någon gång i vår och låter det första skrovet komma ut i Gamleby. Sedan återstår ytterligare ett skrov och manöverbryggan och salongen som sammanbinder skroven.

- Plus miljoner andra detaljer och själva sammanfogningen. Om allt går riktigt, riktigt bra blir det provsegling hösten 2012 eller våren 2013, säger Peter Spitaler.

Holm 54

Typ: Katamaran ( = 2 skrov)

Material: Trä och komposit

Längd: 16,2 meter ( 54 fot)

Bredd: 9 meter

Rigg: Ketch (=2 master, stor- och mesan-)

Segelyta: 220 kvadratmeter

Vikt: 9,5 ton tom, 12 ton fullt segelklar

Kapacitet: 10 personer maximalt

Motorer: 2 stycken 45-hästars Volvo

Pris: 1 miljon euro

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om