Nöjda sjöfarare tog bilen hem
Marknadsföringen med skonaren Linnea slog väl ut.
Annika Boman var nöjd med kommunens äventyr i Stockholm. Foto: MAGNUS GLANS
Foto:
En av de involverade, Annika Boman, är nöjd med utfallet.
Visserligen började inte kampanjen bra. Seglatsen från Västervik upp till Stockholm tog ju en snöplig vändning när Linnea gick på grund. Skadorna blev så allvarliga att båten fick bogseras upp till Stockholm.
Så här i efterhand tror inte Annika Boman att kampanjen skadades av missödet.
-Det gav ju oss extra mycket uppmärksamhet.
För Linneas ägare blir förhoppningsvis effekterna inte heller så allvarliga. Enligt planeringen skulle Linnea ha fortsatt från Stockholm med en skolklass.
De planerna ser ut att kunna genomföras, dock med en dags försening. Allt bygger dock på att ett besök på ett varv i Stockholm går som beräknat.
Framöver kommer de ansvariga för projektet att sätta sig ner och utvärdera hur det gick.
Annika Boman nämner några spontana höjdpunkter.
- Vi fick väldigt mycket uppmärksamhet för visskolan och Visstaden.
Träffarna på kvällarna som gått under namnet After Sail har också dragit folk.
- Vi har haft drygt hundra personer varje kväll, säger Annika Boman.
Till det som hon också tycker är roligt är att många lokala förmågor fått möjlighet att visa upp sig i Stockholm, som Durspelssmederna från Ankarsrum och Teaterskeppet.
Sista dagen var kanske den lugnaste. Då hade man inget speciellt program inbokat. Besökarantalet var något lägre än de övriga dagarna.
- Men de som har varit här har varit väldigt intresserade, säger Anita Svallhammar, projektkoordinator.
Har det gått att locka stockholmare att ta del av informationen?
- Ja, båten har dragit till sig folk, säger Anna Erlandsson, informatör.
Vad vet folk om Västervik?
- De förknippar oss med sol, semester, skärgård och så naturligtvis visfestivalen. De som har varit i Västervik är väldigt positivt inställda. De tycker att det är en vacker kommun, säger Anna Erlandsson.
Nu närmast ska projektet utvärderas. Man ska göra en uppskattning av antalet besökare. Ett mått på hur bra kampanjen lyckats är hur mycket medieuppmärksamhet seglatsen fått.
- Vi kommer att uppskatta hur mycket motsvarande annonsutrymme hade kostat, berättar Annika Boman.
Innan man bestämmer sig för om det blir en uppföljning till kommande år kommer man dessutom att väga resultatet mot den mängd arbete som utförts.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!