Nekas ersättning för snöbrist på skidresan

En man från Västerviks kommun anmälde en researrangör till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). ARN går nu på företagets linje, som inte behöver ersätta mannen, trots att de uppgett fel information om snömängden.

En man från Västerviks kommun har krävt en researrangör på ersättning för bland annat reparation av skidor och kostnad för resa och parkering till flygplatsen, efter att ha åkt till en skidort där snön saknades. Bilden är en genrebild, och tagen på annan ort.

En man från Västerviks kommun har krävt en researrangör på ersättning för bland annat reparation av skidor och kostnad för resa och parkering till flygplatsen, efter att ha åkt till en skidort där snön saknades. Bilden är en genrebild, och tagen på annan ort.

Foto: Erik Johansen

Västervik2021-06-14 19:00

Mannens resa till en europeisk skidort bar av i januari 2020. Dagen innan avresa kontaktade han arrangören och frågade om snömängden, och fick beskedet att det var gott om snö på platsen. Det visade sig vara fel.

Enligt mannen var endast 3 av 18 pister öppna, och de pister som var öppna var fulla med sten. Han vände sig till ARN för att kräva 3 028 kronor i ersättning, bland annat för reparation av skidorna efter att ha försökt åka i steniga pister.

ARN avslår ersättningskravet och menar att det, trots snöbristen, ändå fanns ett visst utbud av resetjänster som han kunde utnyttja.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!