NÀr mönstret bryts rÄkar barnen illa ut

NÀr VTI gjorde djupintervjuer med barn som rÄkat ut för en olycka i samband med skolskjuts, fick forskarna en aha-upplevelse. Trots att bara sex intervjuer gjordes blev en gemensam faktor mycket tydlig.

Rutiner ger sÀkerhet. Trafikolyckor med skolskjutsar inblandade intrÀffar ofta nÀr nÄgot kring barnet i samband med skolskjutsen inte Àr som vanligt. Foto: Scanpix/arkiv

Rutiner ger sÀkerhet. Trafikolyckor med skolskjutsar inblandade intrÀffar ofta nÀr nÄgot kring barnet i samband med skolskjutsen inte Àr som vanligt. Foto: Scanpix/arkiv

Foto:

VĂ€stervik2006-05-30 00:25
- Samtliga olyckor skedde nÀr rutinerna pÄ nÄgot sÀtt bröts och det gjordes avsteg frÄn vardagen, sÀger forskaren Anna Anund.
VÀg- och transportforsknings institutet, VTI, i Linköping genomför just nu tillsammans med Linköpings Universitet en större studie dÀr man tittar pÄ skolskjuts och olyckor i samband med skolskjuts frÄn barnens perspektiv. Som en del av den hÀr studien har forskarna Anna Anund och Jonna Nyberg djupintervjuat sex barn som varit med om en trafikolycka i samband med sin skolskjuts.

Alla barn rÄkade ut för sin olycka 2004. Totalt var det 339 barn som under det Äret pÄ nÄgot sÀtt skadades i en trafikolycka under normalt skoltid pÄ en vardag. VTI ville studera barn som blivit pÄkörda i samband med en bussfÀrd. Man skrev till 22 barn och deras förÀldrar för att fÄ till stÄnd en intervju.
- Lite överraskande var det mÄnga som sa nej. Vi vet inte den egentliga orsaken, det kan bero pÄ att situationen fortfarande var för jobbig för familjen. NÄgra av de barn vi trÀffade hade inte erbjudits vuxenstöd med anledning av det som hÀnt. Det Àr tankevÀckande. Hur tar vi hand om barn som rÄkar ut för trafikolyckor egentligen? sÀger Anund.

Det fanns skillnader i barnens berÀttelser om sina olyckor, men en sak hade de alla gemensamt. Olyckan intrÀffade en dag nÀr nÄgot var annorlunda.
Adrian, 15 Är, hade spillt lÀsk pÄ sig och kÀnde sig stressad att hinna med en buss, sprang ut framför en annan buss pÄ en tvÄfilig vÀg och blev pÄkörd. Det var dessutom första dagen pÄ en ny praktikplats.
Beata, 13, skulle tillsammans med de andra sjuorna pÄ sin skola Äka till en lokal inne i stan i samband med ett skolprojekt. Eleverna fick klara resan sjÀlva, med bussbyte och en okÀnd resvÀg. NÀr eleverna gÄr av bussen vÀljer Beata att korsa vÀgen framför bussen i stÀllet för att gÄ till övergÄngsstÀllet. Hon följer efter tvÄ killar. De hinner över, men Beata blir pÄkörd av en bil.
Disa, 9, brukade alltid följas till bussen av sina förÀldrar, men den hÀr morgonen var stressig och storasyster Clara, 16, fick följa henne i stÀllet. VÀgen Àr hÄrt trafikerad, det finns ingen sÀkrad överfart för flickorna, de har brÄttom över för att hinna med bussen och Àr inte tillrÀckligt uppmÀrksamma pÄ bilarna som kommer frÄn bÄda hÄllen. BÄda blir pÄkörda.
- SÄ lÀnge rutinerna fungerar och allt gÄr som vanligt verkar skolskjutsen fungera förhÄllandevis bra. Men nÀr avsteg frÄn vardagen görs, det Àr dÄ olyckan verkar ske. Kanske ska man vara extra uppmÀrksam den dÀr morgonen dÄ allt Àr extra stressigt eller nÀr nÄgot Àr annorlunda i samband med skolskjutsen, sÀger Anna Anund.

I flera fall har barnen gjort vad de har lÀrt sig - att titta till höger och vÀnster innan de gÄr över vÀgen - men de verkar inte ha vetat varför de ska göra det. Ett exempel Àr Filip, 10 Är, som pÄ olycksmorgonen för ovanlighetens skull fick skjuts till bussen.
Filip tittade Ät bÄda hÄll, men kunde inte se Ät ena hÄllet eftersom bilen han skjutsas med stod i vÀgen. Han lyssnade efter bilar, men hörde inga eftersom bilen lÀt sÄ mycket. Han sprang över vÀgen och blev pÄkörd.
- Filip visste vad han skulle göra innan han gick över vÀgen, men uppenbarligen inte varför.
- I en annan del av studien trÀffade vi pÄ barn som inte visste vad trafikmÀrkena pÄ vÀgen vid skolskjutsen betydde. Det borde vara sjÀlvklart att barnen har rÀtt till kunskap om vad det som omger dem betyder. Hur ska de kunna upptrÀda klokt i trafiken om inte vi vuxna förklarar saker för dem och ger dem vettig utbildning?
Anna Anund menar ocksÄ att det finns en otydlighet i ansvaret för barnen i samband med skolskjutsen. Enligt lagen Àr det skolan och kommunen som har ansvaret, men exakt var slutar skolans ansvar och förÀldrarnas tar vid? Eller Àr det chaufförerna som Àr ansvariga?
- Kanske skulle man behöva nÄgon form av kontrakt dÀr kommunen och förÀldrarna gör upp mycket detaljerat om vad som gÀller. Dagens situation Àr inte bra, det har uppstÄtt en slags grÄzon med luddiga grÀnser dÀr slumpen fÄr avgöra allt för mycket.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om