Allt gick inte helt smärtfritt under omställningen till parkeringsavgift vid Stenhamra, Skeppsbron, Fängelsetorget och Gamla kyrkogården. På förmiddagen bildades kö på Stenhamraparkeringen när bilförare samlades vid parkeringsautomaten. För vissa gick det lätt att betala medan andra stötte på problem. En man som var på plats fick igenom sin betalning efter flertalet försök till att skaffa sig en biljett.
– Det värsta är att appen inte fungerar, kommenterar han och visar på sin telefon hur Stenhamras parkering inte är markerad på parkeringsappen Easyparks karta.
Flera bilister vittnar även om att de har mötts av meddelanden om att biljettköpet avbrutits när de begärt kvitton på sina köp.
Christer Ramström, planerare på samhällsbyggnadsenheten, bekräftar att man haft tekniska problem med appen:
– Jo, det stämmer att det varit en del inkörningsproblem från Easypark nu på morgonen. De har jobbat hårt och nu verkar det mesta vara löst. Vi håller på att gå igenom och kontrollera så det funkar såsom tänkt, säger han i ett mail till VT.
Ytterligare information om app-parkering kommer att komma, enligt Ramström:
– Tyvärr är skyltarna från Easypark som ska upp på varje berörd betalparkering inte framme hos oss utan de kommer att sättas upp när vi får dem från leverantören.
När det gäller betalningsautomaterna menar Ramström att han har fått information om viss problematik vid köp av långtidsbiljett, och att detta kommer rapporteras för åtgärd.