"Något måste gått snett"

Tomas Björkberger på Tjustbygdens Sparbank i Västervik känner inte till det fall som Gamlebybon beskriver om att han nekades hjälp av banken.
- Något måste ha gått snett, säger Björkberger.

Västervik2006-02-11 00:25
Enligt uppgifter från Konsumentverket kan de som lämnat ut utgifter om sina kort vända sig till sin bank och få hjälp. VT publicerade dessa uppgifter i går. Detta fick en Gamlebybo att höra av sig och berätta sin erfarenhet av utebliven "bankhjälp".
- Vi försöker alltid hjälpa våra kunder, speciellt i en sådan här situation som beskrivs, säger Tomas Björkberger, men jag känner inte till det enskilda fallet och har svårt att förklara vad som har hänt.

Varje ärenden prövas individuellt av banken.
- Vi går via kortbolagen men kan aldrig garantera något eftersom det är olika regler i olika länder.
Hade det inte varit lätt att spärra kortet, pengarna var ju inte dragna när kunden var inne i banken.
- Jo, det skulle nog ha gått.

Ett annat alternativ hade varit att kunden sagt upp sitt konto med omedelbar verkan. Då hade aldrig det amerikanska bolaget haft en möjlighet att komma åt pengarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om