"Någonstans finns det en smärtgräns"
Med ny tidtabell blir det svårare för Susanne Bäckström att pendla till jobbet i Linköping.
Under ett och ett halvt år har hon kunnat åka med tåget. Tiderna har passat hyfsat inte minst under nattpassen.
- Jag jobbar mellan 21 och 07. 18.14 går tåget från Gamleby. Jag är uppe 19.40. Klockan tio dagen därpå är jag hemma igen.
Susanne får åtta timmar hemma i Gamleby för att sova i kapp och tillbringa med tvåårige sonen Gustav.
- Ett dygn då jag jobbar natt går sex timmar till pendling, men jag trivs på jobbet så det känns som att det är värt det.
Med den nya tidtabellen skjuts avgången från Gamleby fram ungefär en timme.
- Jag skulle inte hinna ut till sjukhuset i tid, säger Susanne Bäckström.
På lördagar skulle det sena tåget försvinna helt och hållet.
För Susanne Bäckström är det inte något alternativ att resa med bil.
- Jag tror inte att det är lämpligt att jag kör bil efter ett nattpass. Det kan nog vilken trafikpolis som helst skriva under på. En av fördelarna med att resa med tåg är att det går att sova under resan.
Med de nuvarande tågtiderna har Susanne haft ett tufft, men överkomligt schema.
- Ett alternativ skulle vara att ta ett tidigare tåg vid 17-tiden. Men det skulle betyda att jag fick mer dödtid i Linköping. Man skulle få sitta och vänta på att jobbet börjar.
- Någonstans finns det en smärtgräns för hur mycket tid man kan lägga.
Vilka alternativ har du nu?
- Jag vet inte. Till att börja med kommer jag att få prata med min arbetsgivare om vad de kan gå med på.
Hon tror att tidtabellsförändringar lätt ställer till det för pendlare.
- Man klarar av att pendla tack vare överenskommelser om att få sluta fem minuter ena dagen och börja 15 minuter tidigare en annan dag.
Det senarelagda kvällståget drabbar inte bara pendlare till Linköping. Den som vill vidare, till exempel mot Stockholm, missar anslutningstågen.
Sven-Olof Bladh, trafikchef på länstrafiken i Kalmar län, berättar att förändringarna har varit nödvändiga.
-Vi är tvungna att göra tidtabellen så att vi klarar att trafikera den med två tåg. Tidigare hade vi tre tåg, men vid den senaste upphandlingen skulle vi spara pengar.
Det förklarar både att ett tåg senareläggs vardagar och att den sista turen lördagar slopas.
Finns det inte en risk att antalet resande minskar?
- Jag tror tvärtom att vi kan få se en ökning. Den nya tidtabellen innebär snabbare restider i och med att vi inte stannar på så många ställen.
Sven-Olof Bladh kastar dock in en brasklapp.
- Det totala intresset för resande kan ju minska. Det är svårt att förutsäga i de här tiderna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!